settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er Jesu Kristi andet komme?

Svar


Jesu Kristi andet komme, er enhver troendes håb om, at Gud er i kontrol over alle ting, og er trofast overfor løfterne og profetierne i sit Ord. Ved sit første komme, kom Jesus Kristus til verden som et barn i en krybbe i Betlehem, som det var forudsagt. Jesus opfyldte mange af profetierne igennem sin fødsel, sit liv, sin tjeneste, død og opstandelse. Men der er nogle Messias-profetier, som Jesus endnu ikke har opfyldt. Jesu Kristi andet komme, vil være hans tilbagevenden til jorden, hvor han opfylder disse profetier. Ved hans første komme var Jesus den lidende tjener. Ved sit andet komme vil Jesus være den sejrende konge. Ved sit første komme, kom Jesus til verden under meget ydmyge forhold. Ved sit andet komme, vil Jesus komme til jorden med hele den himmelske verdens hær ved sin side.

De gammeltestamentlige profeter skildrede ikke mellem disse to scenarier. Dette kan vi se i Esajas 7:14, 9:6-7 og Zakarias 14:4. Da profetierne syntes at tale om to forskellige personer, troede mange jødiske lærde, at der både vil komme en lidende Messias og en sejrende Messias. Det, de ikke forstod, var at der kun var én Messias, og at han ville opfylde begge roller. Jesus opfyldte rollen som den lidende tjener (Esajas 53) ved sit første komme. Jesus vil opfylde rollen som Israels frelser og konge ved sit andet komme. I Zakarias 12:10 og Åbenbaringen 1:7 handler det om det andet komme, samtidigt med at der bliver set på Jesus som den gennemborede. Israel, og hele verden, vil sørge over ikke at have accepteret Messias den første gang, han kom.

Efter Jesus steg til himmels, sagde englene til apostlene, ”Hvorfor står i og ser op til himlen, galilæere? Den Jesus, som er blevet taget fra jer op til himlen, skal komme igen på samme måde, som i har set ham fare op til himlen” (ApG 1:11). I Zakarias 14.4 fortælles vi, at Oliebjerget/ Olivenbjerget vil være det sted, hvor Jesus vender tilbage ved sit andet komme. Og i Matthæus 24:30 erklæres det, ”Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed.” I Titus 2:13 beskrives det, at Jesus ved sit andet komme vil komme til ”syne i herlighed.”

I Åbenbaringsbogen 19:11-16 beskrives det andet komme i allerstørste detalje, ”Og jeg så himlen åben, og se, der var en hvid hest, og han, der rider på den, hedder Tro og Sanddru, og han dømmer og strider med retfærdighed. Hans øjne er som luende ild, på hovedet har han mange kroner, og han har et navn indskrevet, som ingen kender undtagen han selv. Han er klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. Hærene i himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder. Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med, og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes og vredes vinperse. På sin kappe og på sin hofte har han et navn skrevet: Kongernes Konge og Herrernes Herre”.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er Jesu Kristi andet komme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries