settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvorfor tillader Gud naturkatastrofer, som f.eks. jordskælv, orkaner, og tsunamier?

Svar


Hvorfor tillader Gud jordskælv, tornadoer, orkaner, tyfoner, cykloner, mudderskred, og andre naturkatastrofer? I 2004 skete tragedien med den asiatiske tsunami, i 2005 var det orkanen Katrina i det sydøstlige USA, og i 2008 var det cyklonen i Myanmar. Alle disse begivenheder har fået mange folk til at tvivle på Guds godhed. Det er problematisk at naturkatastrofer ofte kaldes for ”Guds handlinger,” mens ingen giver Gud ære for de år, årtier, og endda århundreder, hvor vejret har været fredeligt. Gud skabte hele universet, og naturens love (1. Mosebog 1:1). De fleste naturkatastrofer er et resultat af disse love i aktion. Orkaner, tyfoner og tornadoer er et resultat af skiftende mønstre i vejret, som rammer sammen. Jordskælv skyldes at strukturen i jordens plade skifter. Årsagen til tsunamier er jordskælv, der sker under vandet.

Bibelen proklamerer, at hele skabningen består ved Jesus Kristus (Kolossenserne 1:16-17). Kunne Gud forhindre naturkatastrofer i at ske? Absolut! Har Gud nogle gange indflydelse på vejret? Ja, det kan vi læse i 5. Mosebog 11:17 og Jakob 5:17. Og 4. Mosebog 16:30-34 viser os, at Gud nogle gange skaber naturkatastrofer som en dom over synden. Johannes’ Åbenbaring beskriver mange begivenheder, som sagtens kunne beskrives som naturkatastrofer (Åbenbaringen kapitel 6, 8 og 16). Er enhver naturkatastrofe en straf fra Gud? På ingen måde.

På samme måde som Gud tillader, at onde mennesker begår onde handlinger, så tillader han også at jorden reflekterer de konsekvenser, synden havde på skabningen. I Romerne 8:19-21 står der, ”For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden.” Menneskets syndefald indvirkede på alle ting, inklusive den verden vi lever i. Alting i skabningen har med ”længsel” og ”forgængelig” at gøre. Synden er naturkatastrofernes ultimative årsag, ligesom den er årsagen til død, sygdom, og lidelse.

Vi kan forstå, hvorfor naturkatastrofer hænder. Det, vi behøver at forstå, er hvorfor Gud tillader dem at ske. Hvorfor tillod Gud tsunamien at dræbe over 225.000 mennesker i Asien? Hvorfor tillod Gud, at orkanen Katrina ødelagde tusinder af menneskers hjem? For det første, så rokker den slags hændelser ved vores tillid til dette liv, og tvinger os til at tænke på evigheden. Kirker er som regel fyldte efter katastrofer, da mennesker indser hvor skrøbelige deres liv i virkeligheden er, og hvor hurtigt det kan blive taget fra dem. Det, vi ved med sikkerhed er: Gud er god! Der er sket mange utrolige mirakler i løbet af naturkatastrofer, som har forhindret endda større tab af liv. Naturkatastrofer får millioner af mennesker til at reevaluere prioriteringerne i deres liv. Hundreder af millioner af kroner bliver sendt i nødhjælp, til at hjælpe dem der lider. Kristne ministries (tjenester) har mulighed for at hjælpe, forkynde, tilbyde rådgivning, bede, og lede folk til frelsende tro i Kristus! Gud kan skabe, og skaber, stor godhed ud af frygtelige tragedier (Romerne 8:28).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvorfor tillader Gud naturkatastrofer, som f.eks. jordskælv, orkaner, og tsunamier?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries