settings icon
share icon
Spørgsmål

Taler Gud stadig til os i dag?

Svar


Bibelen beskriver ofte, hvordan Gud taler med hørbar stemme til mennesker (2. Mosebog 3:14; Josva 1:1; Dommerbogen 6:18; 1. Samuel 3:11; 2. Samuel 2:1; Job 40:1; Esajas 7:3; Jeremias 1:7; Apostlenes Gerninger 8:26; 9:15 – dette er bare et kort udsnit). Der er ingen bibelsk grund til, at Gud ikke kunne eller skulle tale til et menneske i dag. Ved de hundredvis af gange, Gud taler auditivt til mennesker i bibelen, må vi huske på at de sker over en periode på 4.000 år af menneskets historie. At Gud taler med hørbar røst, er undtagelsen, ikke reglen. Selv i de bibelske eksempler, hvor Gud taler, er det ikke altid klart om det kom igennem en hørbar røst, indre stemme, eller et mentalt indtryk.

Gud taler med sikkerhed med folk i dag. Det gør han først og fremmest igennem sit ord (2. Timotheus 3:16-17). I Esajas 55:11 hører vi, at ”sådan er mit ord, som udgår af min mund; det vender ikke virkningsløst tilbage til mig, men det gør min vilje og udfører mit ærinde”. Bibelen er en samling af Guds egne ord, om alt hvad vi behøver for at finde frelse og leve det kristne liv. Og i 2. Peter 1:3 proklameres det: ”Alt, hvad der behøves til liv og gudsfrygt, har hans guddommelige kraft skænket os gennem erkendelsen af ham, der kaldte os med sin herlighed og styrke”.

Som det andet, taler Gud gennem indtryk, begivenheder og tanker. Gud hjælper os med at skelne mellem ret og forkert gennem vores samvittigheder (1. Timotheus 1:5; 1. Peter 3:16). Gud har påbegyndt en forvandling af vores sind, til at tænke hans tanker (Romerne 12:2). Gud tillader begivenheder at ske i vores liv, for at give os retning, forvandle os og hjælpe os til at vokse åndeligt set (Jakob 1:2-5; Hebræerne 12:5-11). 1. Peter 1:6-7 minder os om, at ”da skal I juble, skønt I nu en kort tid, hvis det skal være, må lide under prøvelser af mange slags, for at jeres tro, der er mere værd en det forgængelige guld, der dog prøves i ild, kan stå sin prøve og blive til pris og herlighed og ære, når Jesus Kristus åbenbares”.

Som det tredje og sidste, så taler Gud nogle gange til mennesker med en hørbar stemme. Det er dog meget tvivlsomt, at dette sker ofte, som nogle påstår. Selv i bibelen er det snarere undtagelsen, end reglen, at Gud taler auditivt til mennesker. Hvis nogen påstår at Gud har talt til ham/hende, så bør man altid sammenligne det, de siger, med det, der står i bibelen. Hvis Gud talte i dag, ville hans ord være fuldstændig i overensstemmelse med, hvad han sagde i bibelen (2. Timotheus 3:16-17). Gud modsiger aldrig sig selv.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Taler Gud stadig til os i dag?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries