settings icon
share icon
Spørgsmål

Havde Jesus brødre og søstre (søskende)?

Svar


Jesu brødre nævnes i adskillige bibelvers. Matthæus 12:46, Lukas 8:19 og Markus 3:31 fortæller, at Jesu mor og brødre kom for at besøge ham. Bibelen fortæller os, at Jesus havde fire brødre: Jakob, Josef, Simon og Judas (Matthæus 13:55). Bibelen fortæller os også, at Jesus havde søstre, men vi har ikke navnene eller antallet på dem (Matthæus 13:56). I Johannes 7:1-10 tager hans brødre til løvhyttefesten, mens Jesus bliver tilbage. I Apostlenes Gerninger 1:14 beskrives det, at hans mor og brødre beder sammen med disciplnene. Galaterne 1:19 nævner, at Jakob var Jesu bror. Den mest rigtige konklusion vi når frem til med disse skriftsteder, er at Jesus havde blod-halvsøskende.

Nogle romerske katolikker hævder at disse ”brødre” faktisk var Jesu fætre. Men faktum er, at der i hvert tilfælde blev brugt det græske ord for ”bror.” Selvom ordet kan henvise til andre slægtninge, så er dets normale og bogstavelige betydning en fysisk bror. Der fandtes et græsk ord for ”fætter,” og det blev ikke brugt. Desuden, hvis de var hans fætre, hvorfor er det så beskrevet, at de var sammen med Maria, Jesu mor? Der findes ikke noget i konteksten af, at hans mor og brødre kom og besøgte ham, der så meget som foreslår at de var andet end hans bogstavelige, blodrelaterede, halvbrødre.

Et andet romersk-katolsk argument er, at Jesu brødre og søstre var Josefs børn fra et tidligere ægteskab. Der eksisterer en hel teori, der uden nogen bibelsk begrundelse handler om, at Josef var betydeligt ældre end Maria, var tidligere gift, havde mange børn, og blev enkemand før sit ægteskab med Maria. Problemet er her, at bibelen ikke så meget som nævner at Josef var gift eller havde børn, før han giftede sig med Maria. Hvis Josef havde mindst seks børn inden han blev gift med Maria, hvorfor bliver de så ikke nævnt i historien om Josefs og Marias rejse til Betlehem (Lukas 2:4-7), eller deres rejse til Egypten (Matthæus 2:13-15) eller deres rejse tilbage til Nazaret (Matthæus 2:20-23)?

Der findes ikke nogen bibelsk grund til at tro, at disse søskende var andet end Josefs og Marias faktiske børn. Dem, der modsætter sig at Jesus havde halvbrødre og halvsøstre, gør det ikke pga. noget de har læst i skriften, men ud fra en forudfattet mening om Marias evige jomfruelighed, som i sig selv er helt ubibelsk: ”men han (Josef) lå ikke med hende (Maria), før hun fødte sin søn. Og han gav ham navnet Jesus” (Matthæus 1:25). Jesus havde halvsøskende, halvbrødre og halvsøstre, som var børn af Josef og Maria. Det er den klare og entydige lære, vi finder i bibelen.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Havde Jesus brødre og søstre (søskende)?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries