settings icon
share icon
Spørgsmål

Kan en kristen være dæmonbesat? Kan en kristen være dæmoniseret?

Svar


Selvom bibelen ikke direkte omtaler, om en kristen kan være besat af en dæmon, så gør visse bibelske sandheder det tydeligt og klart, at en kristen ikke kan være dæmonbesat. Der er en klar skelnen mellem at være besat af en dæmon, og at være undertrykt eller påvirket af en dæmon. Dæmonbesættelse indebærer, at en dæmon har direkte/ fuldkommen kontrol over et menneske tanker og/ eller handlinger (Matthæus 17:14-18; Lukas 4:33-35; 8:27-33). Hvis en dæmon undertrykker eller påvirker en person, betyder det at den angriber personen åndeligt set og/ eller opfordrer ham/ hende til at begå synd. Læg mærke til, at der ikke findes nogen bibelpassager i hele det nye testamente, som omhandler åndelig krigsførelse, hvor der undervises i at drive dæmoner ud af en troende (Efeserne 6:10-18). Troende får at vide, at de skal stå djævelen imod (Jakob 4:7; 1. Peter 5:8-9), og ikke at de skal uddrive ham.

Kristne har den iboende Helligånd (Romerne 8:9-11; 1. Korinther 3:16; 6:19). Og selvfølgelig vil Helligånden ikke tillade, at en dæmon besatte det samme menneske, som han bor i. Det er utænkeligt, at Gud ville tillade, at et af sine børn, som han har købt med Kristi dyrebare blod (1.Peter 1:18-19) og gjort til en ny skabning (2. Korinther 5:17), skulle blive besat og kontrolleret af en dæmon. Ja, som troende er vi i krig med Satan og hans dæmoner, men ikke dæmoner, som bor i os selv. Apostlen Johannes slår fast, at ”I er af Gud, kære børn, og I har overvundet dem, for han, som er i jer, er større end han, som er i verden” (1. Johannes 4:4). Hvem er ”han, som er i os”? Det er Helligånden. Hvem er han, som er i verden? Det er Satan og hans dæmoner. Derfor har den troende overvundet den dæmonernes verden, og der er ikke noget skriftligt belæg for, at en troende kan blive dæmonbesat.

Med de stære beviser i baghånden om, at kristne ikke kan blive dæmonbesatte, vælger nogle bibellærere at kalde det ”dæmonisering”, når de beskriver, at en dæmon har kontrol over en kristen. Nogle argumenterer for, at kristne nok ikke kan blive dæmonbesatte, men godt kan være dæmoniserede. Typisk vil beskrivelsen af dæmonbesættelse være den samme, som beskrivelsen af dæmonisering. Derfor opstår det samme problem. Man kan ikke ved at forandre terminologien, ændre ved det faktum, at en dæmon ikke kan besætte eller tage fuld kontrol over et menneske. Dæmonisk indflydelse eller undertrykkelse er uden tvivl virkelighed for den kristne, men det er ganske enkelt ikke bibelsk at sige, at en kristen kan blive besat af en dæmon, eller dæmoniseret.

Meget af den tænkning, der ligger bag konceptet ”dæmonisering”, hænger sammen med personlige oplevelser, hvor man har oplevet en person der ”med sikkerhed” var en kristen, der udviste en besat adfærd. Det er dog yderst vigtigt, at vi ikke tillader at vores personlige erfaring har indflydelse på vores fortolkning af Skriften. I stedet må vi filtrere vores personlige oplevelser igennem bibelens sandheder (2. Timotheus 3:16-17).

Hvis vi ser adfærd hos en bekendt kristen, som lader til at være dæmonisering, bør dette få os til at sætte spørgsmålstegn ved ægtheden af hans/ hendes tro. Det burde ikke ændre vores syn på, om en kristen kan dæmoniseres/ dæmonbesættes eller ej. Måske er personen virkelig kristen, men er højt undertrykt af en dæmon, og/ eller lider af dybe, psykologiske problemer. Men som sagt, så bør vores erfaringer prøves igennem Skriften, og ikke omvendt.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Kan en kristen være dæmonbesat? Kan en kristen være dæmoniseret?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries