settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er agnosticisme?

Svar


Agnosticisme er det synspunkt, at det er umuligt at vide eller bevise, om Gud eksisterer. Ordet ”agnostisk” betyder egentligt ”uden kundskab.” Agnosticisme er en mere intellektuelt ærlig form for ateisme. Ateismen holder på, at Gud ikke findes – hvilket er umuligt at bevise. Agnosticismen mener derimod, at Guds eksistens hverken kan bevises eller modbevises – at det er umuligt at vide, om Gud virkelig eksisterer eller ej. Dette har agnosticismen ret i. Man kan ikke empirisk bevise eller modbevise, at Gud eksisterer.

Bibelen fortæller os, at vi i tro må tage imod, at Gud eksisterer. I Hebræerne 11:6 står der, ”Men uden tro er det umuligt at behage ham; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham”. Gud er ånd (Johannes 4:24), så man kan hverken se ham eller røre ved ham. Hvis ikke Gud vælger at afsløre sig selv, så er han usynlig for vores sanser (Romerne 1:20). Bibelen slår fast, at Guds eksistens er klar at se, når man kigger på universet (Salme 19:1-4), den kan opleves i naturen (Romerne 1:18-22), og den bekræftes i vores egne hjerter (Prædikeren 3:11).

Agnostikere vil altså ikke træffe et valg, om de vil tro på Guds eksistens eller ej. Det er den ultimative ”spagat.” Teister tror på, at Gud eksisterer, ateister tror ikke, at Gud eksisterer, og agnostikere mener, at vi hverken skal tro, eller ikke tro på, at Gud eksisterer, da det er umuligt at vide i sidste ende.

Lad os for argumentets skyld alligevel fremlægge de klare og utvivlsomme beviser, vi har for Guds eksistens. Hvis vi stiller teismens og agnosticismens holdninger på lige fod med hinanden, hvilket giver så mest mening, i forhold til spørgsmålet om liv efter døden? Hvis Gud ikke findes, så vil teister og agnostikere begge ophøre med at eksistere, når de dør. Hvis Gud findes, så vil teister og agnostikere begge have en Gud at skulle stå til ansvar for, når de dør. Set med sådanne briller på, giver det bedre ”mening” at være teist end agnostiker. Hvis det ikke kan bevises, om Gud eksisterer eller ej, så virker det som en vis beslutning at undersøge, hvilken af disse holdninger/ positioner der er at foretrække, i forhold til ens uendelige og evige skæbne.

Det er normalt at man har tvivl. Der er mange ting, vi ikke forstår i og ved denne verden. Det er ofte sådan, at mennesker tvivler på Guds eksistens, fordi de ikke forstår, eller er uenige, med de ting han gør og tillader. Ikke desto mindre bør vi ikke forvente, at vi som begrænsede mennesker kan fatte en ubegrænset Gud. I Romerne 11:33-34 står der, ”O dyb af Guds rigdom og visdom og kundskab! Hvor uransagelige er hans domme, og hvor usporlige hans veje! For ’hvem kender Herrens tanker, eller hvem kan være hans rådgiver?’” Vi må sætte vores lid til ham igennem tro, og stole på hans veje igennem tro. Gud er både parat og villig til at afsløre sig selv på ufattelige måder for dem, der vælger at tro på ham. Som der står i 5. Mosebog 4:29, ”Men derude skal I søge Herren din Gud; du skal finde ham, hvis du søger ham af hele dit hjerte og af hele din sjæl.”

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er agnosticisme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries