settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad betyder det, at bibelen er inspireret?

Svar


Når folk taler om, at bibelen er inspireret, så henviser de til, at Gud gav Skriftens menneskelige forfattere guddommelig indflydelse på en sådan måde, at det de skrev, var selveste Guds Ord. I bibelens kontekst betyder inspireret ganske enkelt ”Gud-åndet.” Inspiration betyder at bibelen i sandhed er Guds Ord, og gør bibelen til en unik bog blandt bøger.

Selvom der er forskellige syn på graden af, hvor inspireret Ordet er, så er der ikke nogen tvivl om, at bibelen selv hævder at hver eneste ord i den stammer fra Gud (1. Korinther 2:12-13; 2. Timotheus 3:16-17). Dette syn på Skriften kaldes ofte for ”fuldstændig inspiration.” Det betyder, at inspirationen gælder de enkelte ord selv (verbal) – ikke bare koncepter eller ideer – og at denne inspiration gælder hele Skriften og alle sager der omhandles i Skriften (meningsmæssigt). Nogle folk mener, at kun dele af bibelen er inspireret, eller kun tankerne eller de koncepter der har med religion at gøre, men alle disse påstande kommer til kort ift. hvad bibelen hævder om sig selv. Fuldstændig, verbal inspiration er et af Guds Ords vigtigste kendetegn.

Vi kan læse om graden af inspiration i 2. Timotheus 3:16; ”Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttig til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.” Dette vers fortæller os, at Gud har inspireret hele skriften, og at den er nyttig for os. Det er ikke kun de dele af Skriften, der har med religiøse doktriner at gøre, som er inspirerede, men hvert eneste ord fra starten af 1. Mosebog til slutningen af Johannes’ Åbenbaring. Og da bibelen er inspireret af Gud, gør dette bibelen til en autoritet i at bestemme doktrin, og nok til at undervise mennesket i at have et ret forhold til Gud. Og bibelen hævder ikke kun at være inspireret af Gud, men også at besidde en overnaturlig evne til at forvandle os og gøre os ”fuldkomne.” Hvad mere kunne vi ønske os?

Et andet skriftsted, der behandler spørgsmålet om inspiration i bibelen, er 2. Peter 1:21. Dette vers hjælper os med at forstå, at selvom Gud brugte mennesker med forskellige personligheder og skrivestil, så inspirerede Gud på en guddommelig måde ethvert ord, de nedskrev. Jesus bekræftede selv, at Ordet var fuldstændigt, verbalt og meningsmæssigt inspireret, da han sagde: ”Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel af loven forgå, før alt er sket” (Matthæus 5:17-18). I disse vers bekræfter Jesus, at Skriften er præcis ned til den mindste detalje, og hvert eneste punktum, fordi det er selveste Guds eget Ord.

Da Skriften er Guds inspirerede Ord, kan vi også konkludere at disse er ufejlbarlige og har fuldkommen autoritet. Ved at have et korrekt billede af, hvem Gud er, vil vi også få en korrekt forståelse af hans Ord. Da Gud er almægtig, alvidende, og fuldkommen perfekt, vil hans Ord have samme egenskaber. De vers, som bekræfter at Skriften er inspireret, bekræfter også at den er uden fejl og har fuldkommen autoritet. Bibelen er uden tvivl det, den hævder at være – Guds uforanderlige og autorative Ord til menneskeheden.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad betyder det, at bibelen er inspireret?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries