settings icon
share icon
Spørgsmål

Bliver vi til engle, når vi dør?

Svar


Engle er væsener, som er blevet skabt af Gud (Kolossenserne 1:15-17), og er helt anderledes end mennesker. De er Guds specielle udsendinge, som han bruger til at føre sin plan ud i livet, og til at tjene dem, som følger Kristus (Hebræerne 1:13-14). Der er intet, der tyder på, at engle tidligere har været mennesker, eller noget andet – de blev skabt som engle. Engle har ikke brug for, og kan heller ikke komme til at opleve den forløsning, som Kristus kom med til menneskeheden. 1. Petersbrev 1:12 beskriver, hvordan de begærer at få indsigt i evangeliet, men at det ikke er noget, de er skabt til at forstå. Hvis de tidligere havde været mennesker, så ville ideen om frelse ikke være noget fremmed for dem, da de selv havde oplevet den. Ja, de glæder sig, når en synder omvender sig til Kristus (Lukas 15:10), men frelsen i Kristus er ikke skabt til dem.

Til slut vil den troendes legeme dø. Hvad sker der herefter? Jo, den troendes ånd vil derefter være hos Herren (2. Korinther 5:8). Den troende bliver ikke til en engel. Det er en interessant pointe, at både Elias og Moses var genkendelige på Forklarelsens bjerg. De var ikke blevet til engle, men viste sig som dem selv – selvom de var herliggjorte – og Peter, Jakob og Johannes kunne genkende dem.

I 1. Thessalonikerbrev 4:13-18 fortæller Paulus os, at troende i Kristus er hensovede i Jesus; det betyder, at deres legemer er døde, men at deres ånd er i live. Teksten fortæller os også, at når Kristus vender tilbage, så vil han bringe dem, som er hensovede i ham, tilbage med sig, og så vil deres legemer genopstå, og blive gjort nye ligesom Kristi eget opstandelseslegeme, for at blive genforenet med deres ånder, som kommer sammen med ham. Alle de troende i Kristus, som stadigvæk lever når han vender tilbage, vil få deres legemer forvandlet til at ligne Kristus, og de vil være helt fornyede i deres ånd, og ikke længere have en syndenatur.

Alle de troende i Kristus vil anerkende hinanden, og de vil leve med Herren for evigt. Vi vil tjene ham i hele evigheden, ikke som engle, men sammen med englene. Tak Herren for det levende håb, som han giver til den troende i Jesus Kristus.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Bliver vi til engle, når vi dør?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries