settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om dating/ kurmageri?

Svar


Selvom ordene ”kurmageri” og ”dating” ikke findes i bibelen, så giver den os alligevel nogle principper for, hvordan man bør handle før man bliver gift. Det første vi må gøre, er at vi må adskille os fra verdens syn på dating, fordi Guds veje er anderledes end verdens veje (2. Peter 2:20). Det kan godt være, at verdens ser på det sådan, at man kan date lige så meget, man har lyst til. Men det vigtige er i virkeligheden at lære en persons karakter at kende, før man binder sig til ham/ hende. Vi må f.eks. finde ud af, om han/ hun er født på ny ved Kristi Ånd (Johannes 3:3-8), og om han/ hun har den samme længsel efter at ligne Kristus, som vi selv har (Filipperne 2:5). Målet med at date/ kurmageri er at finde en partner for livet. Bibelen fortæller os, at vi som kristne ikke bør gifte os med en ikke-troende (2. Korinther 6:14-15), da dette ville svække vores forhold til Kristus, og gå vi ville på kompromis med vores moral og standarder.

Når man befinder sig i et ægte forhold, uanset om man dater eller er det hedder kurmageri, så er det vigtigt at elske Herren højere end noget andet (Matthæus 10:37). At sige eller tro, at en anden person er ens ”alt,” eller at en anden person er det vigtigste i sit liv, er det samme som afgudsdyrkelse, som er en synd (Galaterne 5:20; Kolossenserne 3:5). Vi må heller ikke forurene vores kroppe, ved at have sex før ægteskabet (1. Korinther 6:9, 13; 2. Timotheus 2:22). Vi begår ikke kun seksuel synd imod Gud, men også imod vores egen krop (1. Korinther 6:18). Det er også vigtigt at elske og ære andre, som vi elsker os selv (Romerne 12:9-10), og dette gælder så sandelig også i et forhold, der nu hedder kurmageri eller dating. Uanset om det kaldes kurmageri eller dating, så er den bedste måde at skabe et fundament for et sundt ægteskab, at følge disse bibelske principper. Det handler om et af de vigtigste valg, vi nogensinde kommer til at træffe. Når to mennesker gifter sig, så hænger de pludseligt sammen, og bliver ét kød i et forhold, som Gud vil skal vare permanent, og ikke skal brydes (1. Mosebog 2:24; Matthæus 19:5).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om dating/ kurmageri?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries