settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan bør kristne disciplinere deres børn? Hvad siger bibelen?

Svar


Det kan være en svær opgave at lære, hvordan man disciplinerer sine børn, men den er af stor vigtighed. Nogle hævder, at fysisk disciplin (fysisk afstraffelse), såsom at slå barnet bagi, er den eneste metode som bibelen støtter. Andre står fast på, at såkaldte ”time-outs,” og andre former for straf, som ikke involverer fysisk disciplin, er langt mere effektive. Men hvad siger bibelen egentlig? Bibelen fortæller os, at fysisk disciplin er på sin plads, er en hjælp, og er nødvendig.

Dette må ikke misforstås – vi maner på ingen måde til misbrug af børn. Et barn bør aldrig blive fysisk disciplineret til en sådan grad, at man ligefrem skader barnet. Ifølge bibelen er den rigtige og rimelige, fysiske disciplin dog en god ting, som er med til at sikre barnets vel, og at det bliver rigtigt opdraget.

Der er faktisk mange skriftsteder, der taler positivt om fysisk disciplin. ”Forhold ikke drengen tugtelse; når du slår ham med stokken, undgår han døden. Nok slår du ham med stokken, men du redder hans liv fra dødsriget” (Ordsprogene 23:13-14; se også 13:24; 22:15; 20:30). Bibelen sætter en fed understregning under vigtigheden af disciplin; det er noget, vi alle må kende til, for at være produktive mennesker, og det læres langt lettere, når vi er unge. Når børn ikke disciplineres, vokser de ofte op og er oprørske, de har ingen respekt for autoriteter, og har derfor også svært ved villigt at skulle adlyde og følge Gud. Gud bruger selv disciplin til at korrigere os, så vi følger den rette sti, og for at tilskynde os til omvendelse fra vores forkerte handlinger (Salme 94:12; Ordsprogene 1:7; 6:23; 12:1; 13:1; 15:5; Esajas 38:16; Hebræerne 12:9).

For at bruge disciplinen korrekt og ifølge de bibelske principper, må forældre være bekendte med de råd, som Skriften om disciplin. Ordsprogenes Bog megen visdom om at opdrage børn, såsom ”stok og retledning giver visdom, men en uopdragen dreng gør sin mor skam” (Ordsprogene 29:15). Disse vers fortæller, hvad konsekvenserne bliver, hvis man ikke disciplinerer et barn – forældrene bliver vanæret (gjort til skamme). Men det er klart, at disciplinen altid må have barnets ve og vel som sit mål, og aldrig bruges som en undskyldning for at mishandle sine børn. Det må aldrig bruges til at komme af med sin vrede eller frustration.

Man bruger disciplin til at træne mennesker og få dem til at vælge den rette sti. ”Al opdragelse vækker rigtignok snarere ubehag end glæde, mens den står på, men bagefter bliver frugten fred og retfærdighed for dem, der har gennemgået den” (Hebræerne 12:11). Guds disciplin er kærlig, som den bør være mellem en forælder og et barn. Fysisk disciplin bør aldrig bruges til at skabe varende, fysisk skade eller smerte. Fysisk afstraffelse bør altid følges op med, at man trøster barnet og bekræfter overfor det, at han/ hun er elsket. Sådanne øjeblikke er perfekte muligheder for at få barnet til at forstå, at Gud opdrager os fordi han elsker os, og at vi, som forældre, har det ligesom ham.

Kan man bruge andre former for disciplin, såsom ”time-outs,” i stedet for fysisk disciplin? Nogle voksne mener, at deres børn ikke reagerer positivt på fysisk afstraffelse. Nogle mener, at ”time-outs,” stuearrest, og/ eller at tage noget væk fra barnet er mere effektivt, når det drejer sig om at opmuntre til adfærdsændring. Hvis det virkeligt er sandt, så bør forældre uden tvivl bruge de metoder, som bedst skaber den ønskede ændring i adfærd. Selvom bibelen uden tvivl taler positivt om fysisk disciplin, så er bibelen mere interesseret i det mål at skabe en gudfrygtig karakter, end den præcise metode til at opnå dette mål.

Det, der gør denne sag endnu mere vanskelig, er, at regeringer er begyndt at klassificere enhver form for fysisk disciplin som værende børnemishandling. Mange forældre tør ikke give deres børn et klap bagi, af frygt for at blive meldt til myndighederne, og risikoen for at deres barn bliver taget fra dem. Hvad bør forældre gøre, hvis deres regering har gjort fysisk disciplin til en ulovlig ting? Ifølge Romerne 13:1-7, så bør forældrene underlægge sig regeringen. En regering bør aldrig modsige sig Guds Ord, og fysisk disciplin er, bibelsk set, skabt til barnets bedste ve og vel. Men det er vigtigere at bevare børn i familier, hvor de i det mindste modtager nogen disciplin, frem for at de mister dem til myndighederne.

I Efeserne 6:4 får fædre at vide, at de ikke skal gøre deres børn vrede. De skal i stedet opdrage dem til at vandre på Guds veje. At opdrage et barn i ”Herrens tugt og formaning,” betyder begrænset, korrigerende, og ja, kærlig, fysisk disciplin.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan bør kristne disciplinere deres børn? Hvad siger bibelen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries