settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er erstatningssonoffer?

Svar


Ordet erstatningssonoffer peger på, at Jesus Kristus døde som et sonoffer for syndere. Skriften fortæller os, at alle mennesker er syndere (Romerne 3:9-18, 23). Straffen for vores syndighed er døden. I Romerne 6:23 står der, ”For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv ved Jesus Kristus, vor Herre.”

Verset fortæller os flere ting. Uden Kristus vil vi dø og tilbringe en evighed i Helvede som betaling for vore synder. I skriften beskrives ordet død som ”adskillelse.” Alle vil en dag dø, men nogle vil tilbringe evigheden i himlen sammen med Herren, mens andre vil være i Helvede i al evighed. Den død, der her omtales, er livet i Helvede. Men den anden ting, som dette vers lærer os, er at evigt liv er tilgængeligt igennem Jesus Kristus. Dette er hans erstatningssonoffer.

Jesus Kristus døde i vores sted, da han blev korsfæstet på korset. Det er os, der fortjener at dø på et kors, fordi det er os, der lever syndige liv. Men Kristus tog straffen på sig selv i vores sted – han bragte sig selv som sonoffer for os, og tog den straf vi retmæssigt fortjente. ”Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham” (2. Korinther 5:21).

”På sit legeme bar han selv vore synder op på korset, for at vi, døde fra synden, skal leve for retfærdigheden. Ved hans sår blev i helbredt” (1. Peter 2:24). Her ser vi igen, at Kristus tog de synder på sig som blev begået mod ham selv, for at betale prisen for os. I et par vers længere fremme, læser vi, ”For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud. Han blev dræbt i kødet, gjort levende i Ånden” (1. Peter 3:18). I disse vers læser vi ikke bare om, at Kristus var vores erstatning, men også at han var vores sonoffer, som betyder at han betalte fuldt ud for menneskets syndighed.

Vi læser også om erstatningssonoffer i Esajas 53:5. Dette vers taler om Kristus, som skulle komme og dø på korset for vores synder. Profetien er meget detaljeret, og korsfæstelsen skete som det var forudsagt. ”Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt.” Læg mærke til erstatningen. Her læser vi igen, at Kristus betalte prisen for os!

Den eneste måde, vi selv kan betale for vore synder, er ved at blive straffet og placeret i Helvede for evigt. Men Guds egen Søn, Jesus Kristus, kom til jorden for at betale for vore synder. Da han har gjort dette for os, har vi nu ikke kun muligheden for at få vore synder tilgivet, men også at tilbringe evigheden sammen med ham. For at det kan ske, må vi vælge at tro på hvad Kristus har gjort for os på korset. Vi kan ikke frelse os selv; vi har brug for en erstatning til at træde i vores sted. Erstatningsofferet er altså det samme som Jesu Kristi død.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er erstatningssonoffer?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries