settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan kan jeg forberede mig selv på ægteskab?

Svar


Det at forberede sig selv på ægteskab på en bibelsk måde, er det samme som at forberede sig på enhver form for rejse i livet. Der findes et princip, som bør styre vores liv som genfødte kristne: ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind” (Matthæus 22:37). Dette er ikke et vanvittigt bud. Det er centralt for vores liv som troende. Det handler om at fokusere helhjertet på Gud og på hans Ord, så vores sjæl og sind er optaget af de ting, der behager ham.

Det forhold vi har til Gud gennem Herren Jesus Kristus, er det, der sætter alle andre forhold i perspektiv. Ægteskabsforholdet er bygget ud fra den model, der hedder Kristus og kirken (Efeserne 5:22-23). Alle aspekter af vores liv styres af den måde, vi som troende har overgivet os til at leve efter Herrens bud og forskrifter på. Vores lydighed overfor Gud og hans Ord, sætter os i stand til at opfylde vores gudgivne rolle i ægteskabet og i verden. Og alle genfødte kristnes opgave er at herliggøre Gud i alle ting (1. Korinther 10:31).

For at forberede dig til ægteskab, vandre dit kald værdigt i Jesus Kristus, og få et nært forhold til Gud gennem hans Ord (2. Timotheus 3:16-17), må du fokusere på lydighed i alting. Der er ikke nogen let måd at lære, at vandre i lydighed mod Gud. Det er et valg vi dagligt må træffe, om at tilsidesætte verdens synspunkter, og følge Gud i stedet. At vandre vores kald værdigt i Kristus, betyder, at vi underkaster os vejen, sandheden og livet fra dag til dag, og hvert øjeblik. Det er den forberedelse enhver troende har brug for, for at forberede sig til den store gave, vi kalder ægteskab.

Et menneske som er åndeligt moden og vandrer med Gud, er bedre forberedt til ægteskab end nogen anden. Ægteskab kræver at forpligtigelse, lidenskab, ydmyghed, kærlighed og respekt. Disse egenskaber finder man oftest hos en person, der har et nært forhold til Gud. Når du forbereder dig på ægteskab, så brug tid på at lade Gud forme og danne dig til den mand eller kvinde, han ønsker du skal være (Romerne 12:1-2). Hvis du underordner dig ham, så vil han forberede dig til ægteskabet, når den vidunderlige dag kommer.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan kan jeg forberede mig selv på ægteskab?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries