settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er Gap teorien? Skete der noget mellem 1. Mosebog 1:1 og 1:2?

Svar


I 1. Mosebog 1:1-2 står der, ”I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.” Gap teorien handler om, at Gud skabte en fuldt fungerende jord med alle dyr på, inklusive dinosaurer og andre af de dyr, vi kender fra fossilarkiverne. Ifølge teorien skete der så noget, hvor hele jorden blev helt ødelagt – nogle mener, at det måske var Satans fald til jorden – der gjorde, at jorden blev tom og øde. På dette tidspunkt startede Gud så forfra, og genskabte jorden i sin paradisiske tilstand, som det senere er beskrevet i 1. Mosebog.

Der er for mange problemer med denne teori til, at man kan beskrive det tilstrækkeligt i et kort svar, for ikke mindst at tale om, at var der sket noget vigtigt mellem de to vers, ville Gud have fortalt os det. Gud ville ikke have ladt os spekulere over noget så vigtigt i uvidenhed. For det andet står der i 1. Mosebog 1:31, at Gud erklærede det, han havde skabt for ”godt,” hvilket han helt sikkert ikke kunne have sagt, hvis ondskaben var kommet til verden ved Satans fald i ”tidshulrummet.” Og hvis vi fortsætter med denne kritik, kan man sige, at hvis fossilarkiverne skal forklares ved tidshulrummets millioner af år, vil det betyde, at død, sygdom og lidelse var almindeligt mange tider før Adams fald. Men bibelen fortæller os, at det var Adams synd der bragte død, sygdom og lidelse til alt levende: ”Synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved synden døden” (Romerne 5:12).

De, der holder fast ved Gap teorien, gør det for at forene sig med moderne videnskabsfolks teorier om en gammeljord – altså troen på, at jorden er milliarder af år ældre, end det antal år man finder ifølge af de stamtavler, man finder i bibelen. Selv velmenende, evangelisk kristne har købt gammeljords teorien, og behandler meget af 1. Mosebog allegorisk, mens de forsøger at give en bogstavelig fortolkning af resten af bibelen. Faren ved dette er, hvornår man stopper med at allegorisere, og begynder at fortolke bogstaveligt. Var Adam bogstaveligt talt en person? Hvordan kan vi vide det? Hvis han ikke var det, bragte han så virkelig synden videre til resten af menneskeheden, eller kan vi også allegorisere omkring dette? Og hvis der ikke fandtes nogen bogstavelig Adam, som viderebragte den synd vi alle arver, så var der heller ikke nogen grund til, at Jesus døde på korset. En ikke-bogstavelig tilgang til synden fornægter grunden til, at Jesus i det hele taget kom til jorden, som det står forklaret i 1. Korintherbrev 15:22: ”For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.” Når det sker, bliver kristendommen i sig selv en spøg, og bibelen er blot en sød bog med historier og fabler i. Kan vi ikke se, hvor denne slags ”ræsonnement” fører os hen?

1. Mosebog 1 kan ikke forenes med tanken om, at skabelsen skete over lange tidsperioder, og heller ikke med, at disse tidsperioder fandt sted i det, der skete mellem 1. Mosebog 1:1 og 1:2. Hvad skete der mellem 1. Mosebog 1:1 og 1:2? Absolut ingenting! I 1. Mosebog 1:1 får vi fortalt, at Gud skabte himlen og jorden. I 1. Mosebog 1:2 informeres vi om, at da han først skabte jorden, var den tomhed, øde og mørk; den var endnu ikke færdigskabt, og der var endnu ikke skabninger på den. I resten af 1. Mosebog kapitel 1 får vi at vide, hvordan Gud færdiggjorde den formløse, øde og mørke jord, ved at fylde den med liv, skønhed og godhed. Bibelen er sandfærdig, bogstavelig, og perfekt (Salmerne 19:7-9). Videnskaben har aldrig modbevist noget, der står i bibelen, og kommer heller aldrig til det. Bibelen er den højeste sandhed, og derfor den standard, som videnskabelig teori burde evalueres efter, og ikke omvendt.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er Gap teorien? Skete der noget mellem 1. Mosebog 1:1 og 1:2?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries