settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om at være en god forælder?

Svar


Forældreskab kan være en vanskelig og udfordrende rejse, men samtidigt den mest givende og meningsfyldte af slagsen. Bibelen har ikke så lidt at sige om, hvordan vi kan opfostre vores børn til at blive gudfrygtige mænd og kvinder. Det første vi må gøre, er at undervise dem i Guds Ords sandhed.

Udover at elske Gud, og være et gudfrygtigt forbillede ved at holde hans bud, så må vi også tage buddet i 5. Mosebog 6:7-9 alvorligt, som handler om at lære vores børn at gøre det samme. Dette skiftsted handler om, hvordan dette bud må tages alvorligt hele tiden. Det må handles på hele tiden – hjemme, ude, om aftenen, og om morgenen. De bibelske sandheder bør være fundamentet for vores hjem. Ved at følge dette buds principper, lærer vi vores børn at tilbede Gud hele tiden, og ikke bare søndag formiddag eller ved aftenbøn.

Selvom vores børn lærer meget gennem direkte undervisning, så lærer de langt mere ved at se på os. Derfor må vi være forsigtige i alt, hvad vi gør. Vi må først og fremmest anerkende vores gudgivne roller. Ægtemand og hustruer må vise gensidig respekt og underordnelse mod hinanden (Efeserne 5:21). Samtidigt skal det huskes, at Gud har skabt en orden af given autoritet. ”Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud” (1. Korinther 11:3). Vi ved godt, at Kristus ikke er Gud underlegen, på samme måde, som en hustru ikke er sin mand underlegen. Gud ved dog, at underordner man sig ikke autoriteter, så findes der slet ingen orden. I hjemmet er det ægtemandens ansvar at elske sin hustru, som han elsker sit eget legeme, med den samme, selvopofrende kærlighed, som Kristus elskede kirken med (Efeserne 5:25-29).

Som respons på dette kærlige lederskab, er det ikke svært for en hustru at underordne sig sin mands autoritet (Efeserne 5:24; Kolossenserne 3:18). Hendes primære ansvar er at elske og respektere hendes ægtemand, at leve i visdom og renhed, og at tage sig af hjemmet (Titus 2:4-5). Kvinder er af natur mere omsorgsfulde end mænd, fordi de er skabt til at være dem, der primært tager sig af børnene.

Disciplin samt oplæring er begge vigtige dele af forældreskabet. I Ordsprogene 13:24 står der, ”Den, der sparer på stokken, hader sin søn, den, der elsker sin søn, tugter ham i tide”. Når børn vokser op i udisciplinerede hjem, føler de sig ikke ønsket og uværdige. De mangler retning og selvkontrol, bliver oprørske med alderen, og har derfor meget lidt respekt for enhver form for autoritet, inklusive Guds. ”Opdrag din søn, mens der er håb, tilsigt ikke at slå ham ihjel! (Ordsprogene 19:18). Samtidigt må der være en balance mellem disciplin og kærlighed, for ellers kan børn blive hadefulde, modløse, og oprørske (Kolossenserne 3:21). Gud er klar over, at al opdragelse vækker ubehag, mens den står på (Hebræerne 12:11), men hvis den følges op af kærlig instruktion, så er den en fantastisk fordel for et barn. ”Og fædre, gør ikke jeres børn vrede, men opdrag dem med Herrens tugt og formaning” (Efeserne 6:4).

Det er vigtigt at involvere børn i den lokale kirkefamilie samt tjeneste, fra de er unge. At komme regelmæssigt i en bibeltro kirke (Hebræerne 10:25), at lade dem se dig studere Ordet, og ligeså studere/ læse sammen med dem. Tal med dem om den verden, de ser omkring ser, og lær dem om Guds herlighed igennem det daglige liv. ”Tilskynd drengen til at følge den vej, han skal gå, selv når han bliver gammel, vil han ikke vige fra den” (Ordsprogene 22:6). At være en god forælder, handler i høj grad om, at man opfostrer børn der ønsker at følge dit eksempel, og dermed adlyde og tilbede Herren.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om at være en god forælder?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries