settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvorfor bør vi læse i bibelen / studere bibelen?

Svar


Vi bør læse i bibelen, fordi den er Guds Ord til os. Bibelen er bogstaveligt talt ”indblæst af Gud” (2. Timotheus 3:16). Med andre ord, så består den af Guds egne ord til os. Der er så mange spørgsmål, som filosoffer har stillet, som vi finder svaret på i Skriften. Hvad er meningen med livet? Hvor kommer jeg fra? Findes der liv efter døden? Hvordan kommer jeg i himlen? Hvorfor er verden fuld af ondskab? Hvorfor kæmper jeg med at gøre det gode? Oveni disse ”store” spørgsmål, giver bibelen os også praktiske råd på områder såsom: Hvad skal jeg lede efter hos en ægtefælle? Hvordan kan jeg få et godt ægteskab? Hvordan kan jeg være en god ven? Hvordan kan jeg være en god forælder? Hvad er definitionen på succes, og hvordan opnår jeg det? Hvordan kan jeg forandre mig? Hvad har virkelig betydning i livet? Hvordan kan jeg leve mit liv, så jeg ikke ser tilbage med fortrydelse? Hvordan kan jeg håndtere livets uretfærdige omstændigheder og dårlige begivenheder med oprejst pande?

Vi bør læse i og studere bibelen, fordi den er fuldstændig troværdig og uden fejl. Bibelen er ganske unik blandt alle såkaldte ”hellige” bøger, da den ikke bare giver moralsk undervisning, og siger ”stol på mig.” Vi har derimod muligheden for at prøve den af, ved at undersøge de hundreder af detaljerede profetier den giver, ved at undersøge de historiske beretninger den fortæller om, og ved at undersøge de videnskabelige fakta den relaterer til. Dem, der siger at bibelen er fyldt med fejl, har lukket deres ører for sandheden. Jesus stillede engang det spørgsmål, om det var lettere at sige ”dine synder er dig tilgivet”, eller ”rejs dig, tag din båre og gå hjem.” Derefter beviste han, at han havde evnen til at tilgive synder (noget, vi ikke kan se med det blotte øje) ved at helbrede den lamme (noget, dem omkring ham kunne se med deres egne øjne). På samme måde kan vi være forsikrede om at Guds Ord taler sandt, når det omtaler åndelige områder, som vi ikke kan undersøge med vores sanser, ved at vise sig sandt på de områder, hvor vi kan undersøge det, såsom historisk, videnskabelig og profetisk akkurathed.

Vi bør læse og studere bibelen, fordi Gud ikke forandrer sig, og fordi menneskets natur ikke forandrer sig; bibelen er ligeså relevant for os i dag, som da den først blev skrevet. Selvom teknologien forandrer sig, så forandrer menneskehedens natur og længsler sig ikke. Når vi undersøger den bibelske historie, så opdager vi, at uanset om vi taler om forhold der involverer få mennesker, eller om hele samfund, så må vi sige ”der er intet nyt under solen” (Prædikeren 1:9). Og selvom menneskeheden som helhed fortsat søger mening og kærlighed alle de forkerte steder, så fortæller Gud – vores gode og nådige Frelser – os, hvad der vil give os evig glæde. Hans åbenbarede Ord, bibelen, er så vigtigt, at Jesus selv sagde om det: ”Mennesket lever ikke af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund” (Matthæus 4:4). Med andre ord, så må vi lytte til og adlyde Guds skrevne Ord, hvis vi vil leve livet i fulde drag, som Gud har villet det.

Vi bør også læse og studere i bibelen, da der findes så megen falsk lære i verden. Bibelen giver os en målestok til at måle hvad der er rigtigt og forkert. Den fortæller os, hvordan Guds natur er. Hvis vi har et forkert billede af Gud, så tilbeder vi en afgud eller falsk gud. Vi tilbeder noget, som han ikke er. Bibelen fortæller os, hvordan man virkeligt kommer i himlen, og at det ikke sker ved at være god, ved at blive døbt eller ved noget andet vi selv gør (Johannes 14:6; Efeserne 2:1-10; Esajas 53:6; Romerne 3:10-18; 5:8; 6:23; 10:9-13). På samme måde viser Guds Ord os også, hvor højt Gud elsker os (Romerne 5:6-8; Johannes 3:16). Og det er igennem kendskab til dette, at vi drages til også at elske ham (1. Johannes 4:19).

Bibelen udruster os til at tjene Gud (2. Timotheus 3:17; Efeserne 6:17; Hebræerne 4:12). Den hjælper os til at forstå, hvordan vi frelses fra vores synd og dens ultimative konsekvens (2. Timotheus 3:15). Vi opnår ægte succes i livet, når vi mediterer over Guds Ord og adlyder dets lære (Josva 1:8; Jakob 1:25). Guds Ord hjælper os med at identificere synd i vores liv, og til at komme af med den (Salme 32:8; 199:99; Ordsprogene 1:6). Bibelen holder os fra at spilde årevis af vores liv, på ting som ikke er vigtige og ikke varer ved (Matthæus 7:24-27).

Når vi læser i bibelen, ser vi længere end bare til syndens fristende og attraktive ”madding” og smertefulde ”krog”, så vi kan lære af andres fejltrin, frem for at begå dem selv. Erfaring er en stor læremester, men når det handler om at lære fra synd, så er det en frygtelig hård underviser. Det er langt bedre at lære af andres fejltagelser. Der findes så mange forskellige personer i bibelen vi kan lære fra, som fungerer som både positive og negative forbilleder, på forskellige tidspunkter af deres liv. Vi lærer f.eks. af Davids sejr over Goliat, at Gud er større end noget, vi kan blive stillet overfor (1. Samuel 17), samtidigt med at hans (Davids) nederlag til synden, da han handlede på fristelsen og begik ægteskabsbrud med Batseba, vidner om hvor lang tid det kan vare og hvor frygtelig konsekvenserne kan være af et øjebliks syndig nydelse (2. Samuel 11).

Bibelen er også en bog, der ikke blot er skabt for læsningens skyld. Den må læses, så den kan bruges i praksis. Ellers kan det sammenlignes med at indtage noget mad, uden at tygge på det, for derefter at spytte det ud igen – det har ikke nogen næringsværdi. Bibelen er Guds Ord. Derfor er den ligeså bindende som naturlovene. Vi kan ignorere den, men det bliver til vores egen undergang, på samme måde som hvis vi ikke respekterede tyngdeloven. Det kan ikke understreges nok, hvor vigtig bibelen er for vores liv. Det, at studere i bibelen, kan sammenlignes med at grave efter guld. Hvis vi kun skænker det en ringe indsats, og bare ”sier iblandt strømmens småsten,” så finder vi kun guldstøv. Men jo mere vi virkelig gør en indsats, jo større vil lønnen være for vores indsats.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvorfor bør vi læse i bibelen / studere bibelen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries