settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er den hypostatiske enhed? Hvordan kan Jesus være både Gud og menneske på samme tid?

Svar


Den hypostatiske enhed er et udtryk, der bruges til at beskrive hvordan Gud Søn, Jesus Kristus, iklædte sig en menneskeskikkelse, men forblev Gud på samme tid. Jesus har altid været Gud (Johannes 8:58; 10:30), men ved inkarnationen blev Jesus et menneske (Johannes 1:14). Sammensmeltningen af den menneskelige og den guddommelige natur, fremskabte gudsmennesket, Jesus. Dette er hypostatisk enhed; Jesus Kristus, én person, helt Gud og helt menneske.

Jesu to naturer, både den menneskelige og den guddommelige, er helt uadskillelige. Jesus vil for evigt være gudsmennesket, helt Gud og helt menneske, altså to forskellige naturer i én person. Jesu menneskelighed og guddommelighed er ikke blandet sammen, men er ét, uden tab af den ene eller anden natur. Jesus handlede nogle gange indenfor det menneskelige og begrænsede (Johannes 4:6; 19:28), og andre gange i sin guddommelige personligheds kraft (Johannes 11:43; Matthæus 14:18-21). I begge tilfælde kom disse handlinger fra hans ene Person. Jesus havde to naturer, men kun én personlighed.

Doktrinen om den hypostatiske enhed forklarer, hvordan Jesus både kunne være Gud og menneske på samme tid. Det må dog siges, at det i sidste ende er en doktrin, vi ikke helt kan forstå. Det er umuligt helt at forstå, hvordan Gud handler. Som mennesker med begrænsede tanker, kan vi ikke forvente fuldt ud at forstå en hvordan en ubegrænset Gud handler. Jesus er Guds Søn, da han blev undfanget ved Helligånden (Lukas 1:35). Men det betyder ikke, at Jesus ikke eksisterede før han blev undfanget. Jesus har altid eksisteret (Johannes 8:58; 10:30). Da Jesus blev undfanget blev han et menneske, foruden allerede at være Gud (Johannes 1:1, 14).

Jesus er både Gud og menneske. Jesus har altid været Gud, men han blev ikke til et menneske, før han blev undfanget i Maria. Jesus blev et menneske, så han kunne identificere sig med vores kampe (Hebræerne 2:17), og endnu vigtigere, så han kunne dø på korset, og betale straffen for vores synder (Filipperne 2:5-11). For at opsummere, så forklarer den hypostatiske enhed, at Jesus er både helt menneske og helt guddommelig, og at der ikke findes en sammenblanding eller udtynding af den ene eller anden af disse naturer, og at han er én, hellig Person, for evigt.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er den hypostatiske enhed? Hvordan kan Jesus være både Gud og menneske på samme tid?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries