settings icon
share icon
Spørgsmål

Vil vi kunne se og kende vores venner og familiemedlemmer i himlen?

Svar


Mange mennesker siger, at det første de ønsker at gøre, når de når til himlen, er at se deres afdøde venner og kære. I evigheden vil der være rigeligt med tid til at se, kende, og tilbringe tid med vores venner og familiemedlemmer. Men dette vil ikke være vores primære fokus i himlen. Vi vil have langt mere travlt med at tilbede Gud, og nyde himlens undere. Når vi genser dem, vi holder af, så er det mere sandsynligt, at disse møder vil være fyldte med historier om Guds nåde og herlighed i vores liv, hans vidunderlige kærlighed, og hans mægtige gerninger. Vi vil glæde os så meget mere, fordi vi kan prise og tilbede Gud sammen med andre troende, specielt dem som vi elskede på jorden.

Hvad siger bibelen så om, hvordan vi vil kunne genkende mennesker i efterlivet? Kong Saul genkendte Samuel, da dødemaneren ved Endor tilkaldte Samuel fra dødsriget (1. Samuel 28:8-17). Da Davids spæde søn døde, sagde David, ”jeg må følge efter ham, han kommer ikke tilbage til mig” (2. Samuel 12:23). David antog, at han ville kunne genkende sin søn i himlen, endda selvom han døde som spædbarn. I Lukas 16:19-31, var både Abraham, Lazarus og den rige mand genkendelige efter døden. Det samme gjaldt Moses og Elias, da Jesus blev forvandlet på bjerget (Matthæus 17:3-4). I disse eksempler synes bibelen at indikere, at vi vil kunne genkendes efter døden.

Bibelen slår også fast, at når vi ankommer til himlen, så vil vi ”blive ligesom han (Jesus), for vi skal se ham, som han er” (1. Johannes 3:2). Ligesom vores jordiske legemer kom fra det første menneske, Adam, så vil vores himmelske legemer være ligesom Kristus’ (1. Korinther 15:47). ”Og ligesom vi har båret det jordiske menneskes billede, skal vi også bære det himmelske menneskes billede. For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed” (1. Korinther 15:49, 53). Der var mange mennesker, der genkendte Jesus efter sin opstandelse (Johannes 20:16, 20; 21:12; 1. Korinther 15:14-7). Hvis Jesus var genkendelig i sit herliggjorte legeme, så vil vi også være genkendelige i vores herliggjorte legemer. Det er et fantastisk aspekt ved himlen, at vi vil kunne se vores elskede igen, men himlen handler i sidste ende langt mere om Gud, og langt mindre om os. Sikke en glæde det vil blive, at blive genforenet med vores elskede, og tilbede Gud sammen i al evighed.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Vil vi kunne se og kende vores venner og familiemedlemmer i himlen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries