settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om kirkevækst?

Svar


Selvom bibelen ikke specifikt taler om kirkevækst, så ligger princippet om kirkevækst i den forståelse, som Jesus gav, da han sagde: ”på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den” (Matthæus 16:18). Paulus bekræftede at kirkens grundvold var Jesus Kristus (1. Korinther 3:11). Jesus Kristus er også menighedens hoved (Efeserne 1:18-23) og menighedens liv (Johannes 10:10). Når det nu er sagt, så er det vigtigt at huske på, at ”vækst” er et relativt begreb. Der findes forskellige former for vækst, og nogle af dem har ingenting med tal at gøre.

En kirke kan være levende og i vækst selvom antallet af medlemmer/ kirkegængere er uforandret. Hvis de i kirken vokser i nåden og kundskaben om Herren Jesus, og underkaster sig hans vilje for deres liv, både individuelt og korporativt, så oplever den kirke sand vækst. Samtidigt kan en kirke opleve nye medlemmer ugentligt, have høje tal, og stadig være åndeligt stagnerende.

Enhver slags vækst følger et bestemt mønster. Ligesom med en voksende organisme, så har den lokale kirke dem, som planter frøet (evangelisterne), dem, der vander planten (hyrder/ lærere), og andre som bruger deres åndelige gaver, så dem i den lokale kirke kan vokse. Men læg mærke til, at det er Gud som giver væksten (1. Korinther 3:7). De som planter og vander vil hver især modtage deres egen belønning ifølge deres arbejde (1. Korinther 3:8).

Der må være balance mellem plantningen og vandingen af en lokal kirke, for at den kan vokse, hvilket betyder, at hver person i en sund kirke må kende hans/ hendes åndelige gave, så han/ hun kan fungere i Kristi legeme. Hvis plantningen og vandingen kommer ud af balance, så vil kirken ikke have den fremgang, som Gud havde tiltænkt. Der må selvfølgelig være daglig afhængighed og lydighed overfor Helligånden, så hans kraft kan slippes fri i dem som planter og vander, så Guds forøgelse kan ske.

Til sidst finder vi beskrivelsen af en levende og voksende kirke i Apostlenes Gerninger 2:42-47 hvor de troende ”holdt fast ved apostlenes lære og fællesskabet, ved brødets brydelse og ved bønnerne.” De tjente hinanden og rakte ud til dem, som havde brug for at kende Herren, for Herren ”føjede hver dag nogle til, som blev frelst.” Når disse ting er til stede, så vil kirken opleve åndelig vækst, uanset om tallene er stigende eller ej.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om kirkevækst?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries