settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan kan jeg opleve glæde i mit kristenliv?

Svar


Selv i den mest hengivne kristnes liv kan der komme perioder med sorgmodighed og depression. Dette ser vi mange eksempler på i bibelen. Job ønskede, at han aldrig var blevet født (Job 3:11). David bad om at blive taget bort til et sted, hvor han ikke behøvede at stå ansigt til ansigt med virkeligheden (Salme 55:6-8). Efter endda at have besejret 450 Ba’al-profeter, ved at nedkalde ild fra himmelen, flygtede Elias ud i ørkenen, og bad Gud om at tage hans liv (1. Konge 19:3-5).

Så hvordan overvinder vi disse glædesløse perioder i vore liv? Vi kan se, hvordan de samme mennesker overvandt deres kampe mod depression. Job sagde, at hvis vi beder og husker på vores velsignelser, så vil Gud genoprette os, og give os glæde og retfærdighed (Job 33:26). David skrev, at studiet af Guds Ord kan bringe glæde til os (Salme 19:8). David indså også, at han måtte tilbede Gud, selv når han stod midt i fortvivlelsen (Salme 42:5). I Elias’ tilfælde, lod Gud ham hvile i en tid, og sendte så en mand ved navn Elisa, til at hjælpe ham (1. Konge 19:19-21). Vi har også brug for venner, som vi kan dele vores smerter med (Prædikeren 4:9-12). Det hjælper måske, hvis vi deler vores smerte med en anden kristen. Vi bliver måske overraskede over at opdage, at vedkommende har kæmpet med de samme ting, som vi går igennem nu.

Vigtigst af alt, så kan det med sikkerhed siges, at det aldrig vil skabe ægte, åndelig glæde, hvis vi hele tiden tænker på os selv, vores problemer, vores smerte, og specielt vores fortid. Vi finder ikke glæde ved materialisme, igennem psykoterapi, og da slet ikke ved at være optaget af os selv. Glæden findes i Kristus. Os, som tilhører Kristus, ”har vores stolthed (engelsk: glæder os) i Kristus Jesus i stedet for at stole på noget ydre.” Det er når vi kender Kristus, at vi har et ægte kendskab til os selv, og ligeså har vi åndelig indsigt, som gør det umuligt for os at have vores stolthed (glæde os) i os selv, vores visdom, styrke, rigdom, eller godhed, men kun i Kristus – og i hans visdom og styrke, i hans rigdom og godhed, og i hans person alene. Hvis vi bliver i ham, og fordyber os i hans Ord, og søger at kende ham mere fortroligt, så vil vores ”glæde blive fuldkommen” (Johannes 15:1-11).

Og til sidst, så husk på, at det kun er i Guds Helligånd vi finder ægte glæde (Salme 51:11-12; Galaterne 5:22; 1. Thessaloniker 1:6). Vi formår ikke noget uden Guds kraft (2. Korinther 12:10, 13:4). Det er sandt, at jo mere vi forsøger at være glade i egen kraft, des mere elendigt får vi det. Hvil i Herrens arme (Matthæus 11:28-30) og søg hans ansigt gennem bøn og Skriften.

"Håbets Gud fylde jer med al glæde og fred i troen, så at I bliver rige i håbet ved Helligåndens kraft!” (Romerne 15:13).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan kan jeg opleve glæde i mit kristenliv?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries