settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er kristen gnosticisme?

Svar


Der findes faktisk ikke noget, man kan kalde for kristen gnosticisme, for sand kristendom og gnosticisme er indbyrdes og forskellige trossystemer. De principper man finder i gnosticismen, står i modsætning til det, det vil sige at være kristen. Så selvom nogle former for gnosticisme hævder at være kristne, er de afgjort ikke-kristne.

Gnosticisme var måske den farligste form for kætteri, der truede den tidlige kirke i løbet af de første tre århundreder. Gnosticismen er under indflydelse af filosoffer som Platon, og er baseret på to, falske præmisser. For det første sammensmelter den en dualisme angående ånd og materie. Gnostikere mener at materie i sig selv er ondt, mens ånd er godt. På grund af denne forud indtagelse tror gnostikere, at alt der foretages i legemet, selv den værste form for synd, ikke har nogen betydning, fordi det virkelige liv kun eksisterer i den åndelige verden.

For det andet hævder gnostikere at besidde en ophøjet kundskab, en ”højere sandhed” som kun få kender til. Gnosticisme kommer af det græske ord gnosis, som betyder ”at vide.” Gnostikere hævder at besidde en højere kundskab, der ikke findes i bibelen, men som de har fået på et eller andet højere eksistensplan. Gnostikere ser dem selv som en privilegeret klasse af mennesker, der er mere ophøjede end andre på grund af deres højere, dybere kundskab om Gud.

For at afvise, at gnosticismen og kristendommen på nogen måde passer sammen, behøver man blot at sammenligne deres lærer angående troens hoveddoktriner. I spørgsmålet om frelse, lærer gnosticismen at frelse fås ved at opnå en guddommelig viden, der sætter fri fra mørkets illusioner. Selvom de hævder at følge Jesus Kristus og hans oprindelige lære, modsiger gnostikere ham på ethvert område. Jesus sagde intet om frelse gennem kundskab, men at man frelses ved troen på ham, at han frelser fra synden. ”For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af” (Efeserne 2:8-9). Desuden er den frelse, som Jesus tilbyder, gratis og tilgængelig for enhver (Johannes 3:16), og ikke bare nogle få, som har modtaget en særlig åbenbaring.

Kristendommen siger, at der findes en kilde til Sandhed, nemlig bibelen, som er den levende Guds indblæste, ufejlbarlige Ord, og er troens og praksissens eneste, ufejlbarlige regel at leve efter (Johannes 17:17; 2. Timotheus 3:15-17; Hebræerne 4:12). Den er Guds skrevne åbenbaring til menneskeheden, og kan ikke overgås af menneskets tanker, ideer, skrifter, eller syner. Gnostikerne bruger derimod en række af tidlige, kætteriske skrifter, kendt som de gnostiske evangelier, der er en samling af forfalskninger, der hævder at være ”bibelens tabte bøger.” Heldigvis var de tidlige kirkefædre næsten enstemmigt enige om, at disse gnostiske skriftruller var bedrageriske forfalskninger, som sammenblander falske doktriner om Jesus Kristus, frelse, Gud, og enhver anden vigtig, kristen sandhed. Der er utallige modsigelser mellem de gnostiske ”evangelier” og bibelen. Selv når de såkaldte kristne gnostikere citerer fra bibelen, omskriver de vers, og dele af vers, for at det skal harmonere med deres filosofi, hvilket er en praksis, Skriften klart forbyder og advarer imod (5. Mosebog 4:2; 12:32; Ordsprogene 30:6; Åbenbaringen 22:18-19).

Når det drejer sig om personen Jesus Kristus, er dette endnu et sted, hvor kristendommen og gnosticismen er uenige. Gnostikerne tror, at Jesu fysiske legeme ikke var virkeligt, men kun ”lod til” at være fysisk, og at hans ånd faldt på ham ved hans dåb, men forlod ham lige før hans korsfæstelse. Sådanne synspunkter er ikke kun ødelæggende i spørgsmålet om Jesu sande menneskelighed, men også i forhold til forsoning, for Jesus måtte ikke kun have været sand Gud, men også sandt menneske (og fysisk virkelig), og måtte faktisk lide og dø på korset, for at han kunne være det acceptable, stedfortrædende offer for synd (Hebræerne 2:14-17). Det bibelske syn på Jesus bekræfter, at han var helt menneske, såvel som helt guddommelig.

Gnosticisme er baseret på en mystisk, intuitiv, subjektiv, indadvendt, følelsesladet tilgang til sandhed, som overhovedet ikke er ny. Den er meget gammel, og går på en måde tilbage til Edens have, hvor Satan satte spørgsmålstegn ved Gud og de ord han talte, og overbeviste Adam og Eva til at forkaste dem og godtage en løgn. Han gør det samme i dag, når han ”går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge” (1. Peter 5:8). Han sætter stadigvæk spørgsmålstegn ved Gud og bibelen, og fanger dem som enten er naive eller ikke kender Skriften særligt godt, eller som søger en eller anden form for personlig åbenbaring, for at de kan føle sig specielle, unikke, og vigtigere end andre. Lad os følge apostlen Paulus, som sagde ”Prøv alt, hold fast ved det gode” (1. Thessaloniker 5:21), og dette gør vi ved at sammenligne alt med Guds Ord, som er den eneste sandhed.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er kristen gnosticisme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries