settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er definitionen på en kult?

Svar


Når vi hører ordet ”kult,” så forbinder vi det ofte med en gruppe mennesker der tilbeder Satan, ofrer dyr, eller deltager i onde, bizarre og hedenske ritualer. De fleste kulter lader dog til at være langt mere uskyldige af udseende. Den bestemte, kristne definition på en kult, er ”en religiøs gruppe der benægter én eller flere af de fundamentale bibelske sandheder.” Enklere sagt, så er en kult en gruppe mennesker, der lærer og underviser i noget, som vil forhindre en person i at blive frelst, hvis han/ hun tror på det. En kult skiller sig ud fra en religion, da en kult påstår at være en del af religionen, men samtidigt nægter vigtige sandheder indenfor denne religion. En kristen kult er en gruppe der benægter en eller flere af de fundamentale bibelske sandheder, men stadig hævder at være kristen.

De to mest almindelige kultiske lærer er, at Jesus ikke var Gud, og at frelsen ikke fås ved tro alene. Hvis man benægter, at Jesus var Gud, så er det det samme som at sige, at hans død på korset ikke var en tilstrækkelig betaling for vores synder. Hvis man benægter at frelsen fås ved tro alene, så hævder man at den kan opnås ved egne gerninger, hvilket er noget bibelen på det kraftigste og konsekvent benægter. De to mest velkendte eksempler på kulter er Jehovas vidner og mormonerne. Begge grupper hævder at være kristne, men begge benægter at Kristus var guddommelig, og at frelsen fås ved tro alene. Jehovas vidner og mormoner tror på mange ting, der enten er i overensstemmelse med eller minder om det, bibelen lærer. Men det faktum, at de benægter Kristi guddommelighed, og påstår at man kan frelses igennem gerninger, kvalificerer dem som kulter. Mange medlemmer af Jehovas vidner og mormonerne er ”velmenende mennesker,” som oprigtigt tror på, at de har fat i sandheden. Som kristne må vores håb og bønner være, at mange af de folk, der er involverede i kulter, må se igennem disse løgne og blive draget til den sandhed, at frelsen kun fås ved tro på Jesus Kristus alene.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er definitionen på en kult?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries