settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er den rigtige måde at studere bibelen på?

Svar


En af de vigtigste opgaver en troende har i livet, er nå frem til hvad Skriften betyder. Gud siger ikke bare, at vi skal læse i bibelen. Vi må studere den og behandle den rigtigt (2. Timotheus 2:15). Det er hårdt arbejde at studere skriften. Ofte vil man nå frem til meget forkerte konklusioner, hvis man kun skænker bibelen et overfladisk gennemsyn. Derfor er det livsvigtigt at forstå flere principper, der er nødvendige for at forstå Skriften ordentligt.

For det første må den, der undersøger bibelen, bede og spørge Helligånden om at indgyde forståelse, for det er en af Hans funktioner. ”Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han tale til jer” (Johannes 16:13). På samme måde som Helligånden ledte apostlene i at skrive det nye testamente, hjælper han også os i vores forståelse af Skriften. Husk på, at bibelen er Guds bog, og vi har behov for at spørge ham, hvad den betyder. Hvis du er kristen, så bor forfatteren til bibelen – Helligånden – i dig, og han ønsker at du skal forstå, hvad han har skrevet.

Som noget andet bør vi ikke hive et skriftsted ud af de skriftpassager, der omgiver det, og prøve på at bestemme dets mening udenfor dets kontekst. Vi bør altid læse de omgivende vers og kapitler for at forstå teksten. Selvom hele Skriften kommer fra Gud (2. Timotheus 3:16; 2. Peter 1:21), så brugte han mennesker til at nedskrive den. Disse mennesker havde et tema i sinde, et formål med at skrive, og et bestemt emne de ville fortælle om. Vi bør derfor undersøge baggrunden for den bog i bibelen vi studerer, for at finde ud af hvem skrev bogen, hvem den var skrevet til, hvornår den blev skrevet, og hvorfor den blev skrevet. Desuden bør vi lade teksten tale for sig selv. Nogle gange vil mennesker benytte deres egne meninger til at forstå ord, så de kan nå frem til den tolkning de ønsker.

Som noget tredje bør vi ikke være alene om vores studier af bibelen. Det er arrogant at tro, at vi ikke kan opnå indsigt igennem de livslange studier, andre har foretaget af Skriften. Mange mennesker mener fejlagtigt, at de kan studere bibelen med en idé om, at de udelukkende er afhængige af Helligånden og vil opdage alle bibelens skjulte sandheder. Ved at give Helligånden, har Kristus skænket mennesker til Kristi legeme, som har åndelige gaver. En af de åndelige gaver er gaven til at undervise (Efeserne 4:11-12; 1. Korinther 12:28). Disse lærere er givet os af Herren, til at hjælpe os med at forstå og adlyde Skriften ordentligt. Det er altid vist at studere bibelen med andre troende, og hjælpe hinanden med at forstå og bruge sandheden i Guds Ord.

So for at opsummere, hvad er så den rigtige måde at studere bibelen på? Først må vi gennem bøn og ydmyghed stole på, at Helligånden vil skænke os forståelse. Som det andet bør vi altid læse bibelen i dens kontekst, og erkende at bibelen forklarer sig selv. Som det tredje bør vi respektere andre kristnes forsøg på at forstå bibelen rigtigt, både fortidige og nutidige. Husk på, at Gud er bibelens forfatter, og han ønsker at vi skal forstå den.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er den rigtige måde at studere bibelen på?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries