www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is contemplatief gebed?"

Antwoord:
Het is allereerst belangrijk om het begrip “contemplatief gebed” te definiëren. Contemplatief gebed is méér dan alleen “denkend bidden”. De Bijbel leert ons om te bidden met ons verstand (1 Korintiërs 14:15), dus gebed vraagt duidelijk overweging. Maar bewust bidden is niet wat tegenwoordig bedoeld wordt met “contemplatief gebed”. Contemplatief gebed komt steeds meer in zwang en groeit in populariteit zoals ook de zogenaamde “emerging church” – een beweging die vele on-Bijbelse ideeën en gebruiken omarmt – in opkomst is. Contemplatief gebed is een van die gebruiken.

Contemplatief gebed, ook bekend als “centrerend gebed”, is een vorm van meditatie waarbij de gelovige zich focust op een woord en dat woord vervolgens voortdurend herhaalt gedurende de gebedsoefening. Hoewel contemplatief gebed op verschillende wijzen gedaan wordt door de groepen die zo bidden, zijn er wel overeenkomsten. Contemplatief gebed omvat: het kiezen van een heilig woord waar je je op richt om Gods aanwezigheid en interactie met God toe te laten. Contemplatief gebed houdt meestal in dat men comfortabel gaat zitten en de ogen sluit; kort en rustig een goede houding zoekt en het heilige woord introduceert. Wanneer iemand die op deze wijze bidt bemerkt dat hij/zij iets begint te denken, moet men in alle rust weer terugkeren naar het heilige woord.

Hoewel dit wellicht klinkt als een onschuldige bezigheid, heeft deze vorm van gebed geen enkele Bijbelse achtergrond. Het is in feite precies het tegenovergestelde van hoe gebed in de Bijbel omschreven wordt. “Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden.” (Filippenzen 4:6). “Dan hoeven jullie mij niets meer te vragen. Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam – hij zal het je geven. Tot nu toe hebben jullie niets in mijn naam gevraagd, maar vraag het en je zult het ontvangen. Dan zal je vreugde volmaakt zijn.” (Johannes 16:23-24). Deze en andere verzen beschrijven gebed duidelijk als een begrijpelijke communicatie met God, en niet als een esoterische, mystieke meditatie.

Contemplatief gebed is er van oorsprong op gericht om een mystieke ervaring met God te hebben. Mystiek is echter volledig subjectief en hangt niet samen met waarheid of feiten. Maar het Woord van God is ons juist gegeven om ons geloof en ons leven op Waarheid te kunnen baseren (2 Timoteüs 3:16-17). Wat wij over God weten is gebaseerd op feiten; en wie méér vertrouwt op ervaringskennis dan op wat in de Bijbel vastgelegd is, begeeft zich buiten de Bijbelse normen.

Contemplatief gebed is niet anders dan de meditatieve oefeningen die in Oosterse religies en de New Age cultus gebruikt worden. De meest uitgesproken aanhangers ervan verwelkomen een open spiritualiteit onder gelovigen uit alle religies. Daarbij draagt men het idee uit dat verlossing langs vele wegen verkregen kan worden, hoewel Christus zelf zei dat verlossing alleen door Hem kan plaatsvinden (Johannes 14:6). Contemplatief gebed zoals dat in de hedendaagse gebedsbeweging gepraktiseerd wordt, staat haaks op Bijbelse Christelijkheid en moet beslist vermeden worden.

© Copyright Got Questions Ministries