www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is de juiste manier van bidden?"

Antwoord:
Kun je het beste bidden terwijl je staat, zit, knielt, of je neerbuigt? Moeten onze handen open, gesloten, of opgeheven naar God zijn? Moeten onze ogen gesloten zijn wanneer we bidden? Is het beter om te bidden in een kerkgebouw of buiten in de natuur? Moeten we 's ochtends bidden wanneer we opstaan, of 's nachts voordat we gaan slapen? Zijn er bepaalde woorden die we moeten zeggen in ons gebed? Hoe beginnen we ons gebed? Wat is de juiste manier om een gebed te beëindigen? Dit zijn enkele veelgestelde vragen over bidden. Wat is de juiste manier om te bidden? Zijn de bovenstaande dingen eigenlijk wel belangrijk?

Veel te vaak wordt bidden gezien als een soort “toverformule”. Sommigen geloven dat als we niet precies de juiste dingen zeggen, of in de juiste positie bidden, God ons gebed niet aanhoort en verhoort. Dit is volledig onbijbels. God verhoort onze gebeden niet op basis van wanneer we bidden, waar we zijn, of in welke positie ons lichaam zich bevindt, of op welke manier we ons gebed verhoren. Er wordt ons verteld in 1 Johannes 5:14-15 dat we vertrouwen moeten hebben wanneer we in gebed tot God komen, wetende dat Hij ons hoort en dat Hij ons zal geven wat we verlangen zolang het in overeenstemming is met Zijn wil. Zo ook Johannes 14:13-14: “En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen”. Volgens deze en andere Schriftpassages verhoort God onze gebeden gebaseerd op of ze in overeenstemming zijn met Zijn wil en in de naam van Jezus (om glorie te brengen aan Jezus).

Dus, wat is de juiste manier om te bidden? Filippenzen 4:6-7 vertelt ons om te bidden zonder angst, en over alles, en met dankbaarheid in ons hart. God zal zulke gebeden altijd beantwoorden met het geschenk van Zijn vrede in ons hart. De juiste manier om te bidden is om ons hart uit te storten voor God, om eerlijk en open tegenover God te zijn, aangezien Hij ons al beter kent dat we onszelf kennen. We moeten onze verzoeken aan God voorleggen, en daarbij onthouden dat God weet wat voor ons het beste is en geen verzoeken zal inwilligen die niet in overeenstemming zijn met Zijn wil voor ons. We moeten blijk geven van onze liefde, dankbaarheid en aanbidding van God in het gebed zonder ons zorgen te maken over de juiste woorden om uit te spreken. God is meer geïnteresseerd in de inhoud van onze harten dan de welsprekendheid van onze woorden.

Matteüs 6:9-13, het Onze Vader, is hetgeen dat in de Bijbel nog het dichtst bij een “sjabloon” voor het bidden komt. Begrijp alsjeblieft dat het Onze Vader niet een gebed is dat we dienen te onthouden en op te zeggen voor God. Het is een voorbeeld van de zaken die in een gebed te vinden zouden moeten zijn — aanbidding, vertrouwen in God, verzoeken, schuldbelijdenis en onderwerping. We moeten bidden voor de dingen die voorkomen in het Onze Vader, in onze eigen woorden en het aanpassen naar onze eigen reis met God. De juiste manier van bidden is het uitdrukken van onze harten naar God. Zittend, staand, of knielend; handen open of gesloten; ogen open of gesloten; in een kerk, thuis, of buiten; in de ochtend of in de nacht — dit zijn allemaal bijzaken, die onderworpen zijn aan persoonlijke voorkeur, overtuiging en gepastheid. Gods verlangen is dat onze gebeden oprecht zijn en dat er een persoonlijke verbinding komt tussen Zichzelf en ons.

© Copyright Got Questions Ministries