www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat betekent het om in de naam van Jezus te bidden?"

Antwoord:
Bidden in de naam van Jezus wordt ons in Johannes 14:13-14 onderwezen: “En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.” Sommigen passen dit vers foutief toe door te geloven dat God altijd het gebed zal beantwoorden / verhoren als het gebed wordt beëindigd met “in Jezus’ naam”. Dit betekent eigenlijk dat de woorden “in Jezus’ naam” gebruikt worden alsof het een magische formule zou zijn. Dat is absoluut on-Bijbels!

Het bidden in de naam van Jezus betekent dat we met Zijn gezag bidden en God de Vader vragen om op basis van onze gebeden in actie te komen, omdat we in de naam van Zijn Zoon Jezus tot Hem komen. Bidden in de naam van Jezus betekent hetzelfde als bidden volgens de wil van God: "Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil. En omdat we weten dat hij naar ons luistert, wat we hem ook vragen, weten we ook dat we alles al hebben gekregen wat we hem gevraagd hebben" (1 Johannes 5:14-15). Bidden in de naam van Jezus is bidden om dingen die Jezus zullen eren en Hem zullen verheerlijken.

Het uitspreken van de woorden “in de naam van Jezus” aan het einde van een gebed is geen magische formule. Als je gebed niet ter ere van God en volgens Zijn wil is, dan zullen de woorden “in de naam van Jezus” zinloos zijn. Wat belangrijk is, is oprecht bidden in de naam van Jezus en voor Zijn heerlijkheid, niet het vastplakken van bepaalde woorden aan het einde van een gebed. De woorden in een gebed zijn niet van belang, maar wel het doel achter het gebed. Bidden om dingen die overeenstemmen met de wil van God is de kern van bidden in de naam van Jezus.

© Copyright Got Questions Ministries