www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat zegt de Bijbel over verkering hebben of met iemand uitgaan?"

Antwoord:
Hoewel de woorden “uitgaan” en “verkering” niet in de Bijbel staan, hebben we toch enkele principes ter beschikking die Christenen in de tijd vóór het huwelijk in acht zouden moeten nemen. Het eerste dat we ons moeten realiseren is dat we ons moeten afzonderen van de kijk op verkering die de wereld om ons heen heeft, want Gods wegen zijn strijdig met de wegen van de wereld (2 Petrus 2:20). De maatschappij vertelt ons dat we zoveel met anderen op stap kunnen gaan als we maar willen, en zoveel mensen kunnen “verslijten” als maar mogelijk is. Maar in plaats daarvan zouden we eerst moeten ontdekken wat voor iemand die persoon is waar we een relatie mee willen aangaan, voordat we ons daar volledig op gaan toeleggen. We moeten eerst ontdekken of die ander is wedergeboren in de Geest van Christus (Johannes 3:3-8) en of hij of zij het verlangen met je deelt om als Christus te zijn (Filippenzen 2:5). Waarom is dit belangrijk wanneer we een huwelijkspartner zoeken? Een Christen moet ervoor waken geen ongelovige te huwen (2 Korintiërs 6:14-15) omdat dit je relatie met Christus zou kunnen verzwakken of ertoe zou kunnen leiden dat je compromissen moet sluiten met betrekking tot je moraliteit en standaarden.

Wanneer iemand een vaste relatie met een ander heeft, dan is het belangrijk om te onthouden dat de liefde voor de Heer op de eerste plaats komt (Matteüs 10:37). Als je beweert dat die ander “alles” voor je is, of dat hij of zij het belangrijkste in jouw leven is, dan staat dat gelijk aan afgoderij en dat is een zonde (Galaten 5:20, Kolossenzen 3:5). Schend ook je lichaam niet door vóór het huwelijk seks te hebben (1 Korintiërs 6:9, 13, 2 Timoteüs 2:22). Seksuele immoraliteit is een zonde, niet alleen tegen God maar ook tegen je eigen lichaam (1 Korintiërs 6:18). Het is belangrijk om anderen net zo lief te hebben en te eren als jezelf (Romeinen 12:9-10) en dit geldt zeer zeker ook in het geval van een verkering of een huwelijksrelatie. Het volgen van deze Bijbelse principes is de beste manier om een stevig fundament voor een huwelijk te leggen. Het is een van de belangrijkste beslissingen die je ooit zal nemen. Wanneer twee mensen met elkaar trouwen, dan hechten zij zich immers aan elkaar en vormen zij samen één lichaam. Dit verbond zou duurzaam en onafscheidelijk moeten zijn (Genesis 2:24, Matteüs 19:5).

© Copyright Got Questions Ministries