settings icon
share icon
Vraag

Wat zegt de Bijbel over abortus?

Antwoord


De Bijbel heeft het nooit specifiek over de abortuskwestie. Maar de Schrift bevat talrijke principes die overvloedig duidelijk maken wat Gods standpunt is aangaande abortus. Jeremia 1:5 vertelt ons dat God ons al kent voordat Hij ons in de baarmoeder vormt. Psalm 139:13-16 spreekt over Gods actieve rol in onze schepping en vorming in de baarmoeder. Exodus 21:22-25 legt dezelfde straf op aan iemand die de dood van een baby in de baarmoeder veroorzaakt als aan een moordenaar. Dit geeft duidelijk aan dat God een ongeboren baby net zo zeer als een menselijk wezen beschouwt als een volgroeid volwassen mens. Voor de Christen is abortus geen kwestie die draait om het recht van een vrouw om te kiezen. Het is een zaak van leven en dood; het leven en de dood van een menselijk wezen dat naar Gods gelijkenis is gemaakt (Genesis 1:26-27; 9:6).

Het eerste argument dat altijd wordt aangevoerd tegen het Christelijke standpunt over abortus is: “Hoe zit het dan met gevallen waarin verkrachting en/of incest heeft plaatsgevonden?” Hoe vreselijk het ook mag zijn om zwanger te raken als gevolg van een verkrachting en/of incest, wordt de moord van een baby hierdoor gerechtvaardigd? Het ene kwaad kan niet door een ander kwaad worden rechtgezet. Het kind dat het gevolg is van de verkrachting/incest zou voor adoptie kunnen worden opgegeven – aan een liefdevol gezin dat zelf geen kinderen kan krijgen – of het kind zou alleen door de moeder opgevoed kunnen worden. Nogmaals, de baby zou niet gestraft moeten worden voor de boosaardige daden van de vader.

Het tweede bezwaar dat gewoonlijk wordt opgeworpen tegen het Christelijke standpunt over abortus is: “Hoe zit het dan wanneer het leven van de moeder gevaar loopt?” Eerlijk gezegd is dit de moeilijkste vraag over de hele abortuskwestie. Laten we allereerst niet vergeten dat dit de reden is voor minder dan een tiende van één procent van alle abortussen die tegenwoordig in de wereld worden uitgevoerd. Er zijn veel meer vrouwen die een abortus hebben ondergaan omdat ze “hun lichaam niet willen bederven” dan vrouwen die een abortus hebben ondergaan om hun eigen leven te redden. Op de tweede plaats moeten we niet vergeten dat God een God van wonderen is. Hij kan het leven van een moeder en een kind redden, ook als dit medisch gesproken niet waarschijnlijk is. Maar uiteindelijk kan alleen over deze vraag beslist worden door een man, zijn vrouw en God. Elk stel dat met deze extreem moeilijke situatie te maken heeft, zou tot de Heer moeten bidden om wijsheid te verkrijgen (Jakobus 1:5) over Zijn wil voor hun situatie.

94% van alle abortussen die tegenwoordig in de wereld worden uitgevoerd, worden uitgevoerd om andere redenen dan een gevaar voor het leven van de moeder. Het overgrote merendeel van deze gevallen heeft als reden: "Een vrouw en/of haar partner besluit dat ze de baby niet willen die zij hebben geschapen". Dit is een extreem kwaad. Zelfs in de moeilijker 6% van alle gevallen zou abortus nooit de eerste optie moeten zijn. Het leven van een menselijk wezen in de baarmoeder is elke inspanning waard om een geboorte na de volledige termijn mogelijk te maken.

Voor mensen die reeds een abortus hebben gehad geldt dat de zonde van abortus niet minder vergeeflijk is dan enige andere zonde. Door geloof in Christus kan elke zonde worden vergeven (Johannes 3:16; Romeinen 8:1; Kolossenzen 1:14). Een vrouw die een abortus heeft gehad, of een man die een abortus heeft aangemoedigd, of zelfs een arts die een abortus heeft uitgevoerd – zij kunnen allemaal door geloof in Jezus Christus vergeven worden.



Terug naar Nederlandse home page

Wat zegt de Bijbel over abortus?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries