settings icon
share icon
Vraag

Als je twijfelt over je verlossing, betekent dat dan dat je niet echt gered bent?

Antwoord


Iedereen twijfelt wel eens. Maar je twijfels bepalen niet of je een Christen bent. Zelfs wanneer een gelovige ontrouw is, blijft God trouw (2 Timoteüs 2:13). God wil dat wij zeker en vol vertrouwen zijn over onze verlossing (Romeinen 8:38-39; 1 Johannes 5:13). God belooft dat iedereen die in Jezus Christus gelooft, gered zal worden (Johannes 3:16; Romeinen 10:9-10). We hebben allemaal gezondigd en schieten allemaal tekort ten opzichte van Gods heerlijkheid (Romeinen 3:23). Ten gevolge daarvan verdienen we de dood en een eeuwige scheiding van God (Romeinen 6:23). Maar God houdt genoeg van ons om in onze plaats te sterven en de straf op zich te nemen die wij verdienden (Romeinen 5:8). Als gevolg daarvan zijn allen die geloven gered en voor eeuwig veilig.

Soms kunnen twijfels goed zijn. Paulus zegt ons in 2 Korintiërs 13:5: “Onderzoek bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel uzelf op de proef”. We moeten onszelf beproeven om zeker te zijn dat Jezus werkelijk onze Verlosser is, en dat de Heilige Geest werkelijk in ons is. Als Hij dat is, kunnen we op geen enkele wijze de verlossing kwijtraken die Christus voor ons heeft verworven (Romeinen 8:38-39). Als Hij dat niet is, dan overtuigt de Heilige Geest ons wellicht van onze zonden en zet Hij ons er toe aan om tot inkeer te komen en ons door Christus te laten verzoenen met God. De verzekering van onze verlossing komt voort uit de wetenschap dat we voor eeuwig veilig zijn zodra we in Christus zijn. Maar echt reddend geloof blijkt uit zijn werken (Jakobus 2:14-26) en de vrucht van de Geest binnenin ons (Galaten 5:22). Gebrek aan dergelijk bewijs kan soms de oorzaak zijn van onze twijfels.

Geloof jij in Christus? Als het antwoord “ja” is, zet dan je twijfels overboord en vertrouw God. Als je Jezus kent als jouw Verlosser, dan ben je zonder enige twijfel gered! Als het antwoord “nee” is, geloof dan in de Heer Jezus Christus en je zult gered worden! Als je vragen hebt over verlossing, stel ons dan gerust een vraag. Of kijk op onze pagina “Heb jij het eeuwige leven?”.

English



Terug naar Nederlandse home page

Als je twijfelt over je verlossing, betekent dat dan dat je niet echt gered bent?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries