settings icon
share icon
Vraag

Waar zou ik naar moeten zoeken in een man / echtgenoot?

Antwoord


Wanneer een Christelijke vrouw op zoek is naar een man, zou ze moeten zoeken naar een man “naar Gods eigen hart” (Handelingen 13:22). De belangrijkste relatie die ieder van ons heeft is onze persoonlijke relatie met de Heer Jezus Christus. Die relatie gaat voor alle andere. Als onze verticale relatie met de Heer is zoals deze hoort te zijn, dan zullen onze horizontale relaties die realiteit weerspiegelen. Daarom moet een potentiële man er een zijn die zijn aandacht gericht heeft op het wandelen in gehoorzaamheid aan Gods Woord en die ernaar verlangt om zo te leven dat zijn leven eer brengt aan God (1 Korinthiërs 10:31).

Wat zijn andere kwaliteiten om op te letten? De apostel Paulus geeft ons de kwaliteiten die we moeten zoeken in een man in 1 Timoteüs hoofdstuk 3. In deze passage staan de kwalificaties voor een leider in het lichaam van de kerk. Deze kwaliteiten zijn echter gewenst in het leven van iedere man die wandelt “naar Gods hart”. De kwaliteiten kunnen als volgt weergegeven worden: een man dient geduldig en beheerst te zijn, en niet vervuld van trots maar met een nuchtere geestelijke houding, in staat om zijn emoties in de hand te houden, geneigd tot genadigheid naar anderen, in staat om geduldig te onderwijzen, niet overgeleverd aan dronkenschap of ongecontroleerd gebruik van enigerlei gave van God, niet geneigd tot geweld, niet teveel gericht op de details van het leven maar gericht op God, niet geneigd tot driftigheid of snel op zijn tenen getrapt waardoor hij zich gemakkelijk beledigd voelt, en dankbaar voor wat God hem gegeven heeft, in plaats van jaloers te zijn op de gaven die anderen hebben ontvangen.

De bovengenoemde kwaliteiten beschrijven een man die actief bezig is om een volwassen gelovige te worden. Dit is het soort man dat een vrouw zou moeten zoeken als potentiële echtgenoot. Ja, fysieke aantrekkingskracht, gelijke interesses, elkaar aanvullende sterkten en zwakten, en het verlangen naar kinderen zijn dingen om in de overweging mee te nemen. Deze dingen zijn echter ondergeschikt aan de geestelijke kwaliteiten die een vrouw zou moeten zoeken in een man. Een man die je kunt vertrouwen, respecteren, en volgen op de weg van heiligheid is veel belangrijker dan een man die er goed uitziet, met een reputatie, macht of geld.

Tot slot: bij het “zoeken” naar een man, moeten we onze levens overgeven aan Gods wil. Iedere vrouw wil haar “prins op het witte paard” vinden, maar de realiteit is dat ze waarschijnlijk zal trouwen met een man die net zoveel slechte eigenschappen heeft als zij. Dan, in Gods genade, zullen ze samen de rest van hun leven delen en leren hoe ze elkaars partner en dienaar kunnen zijn. We moeten niet onder een emotionele wolk onze op-één-na belangrijkste relatie van ons leven (het huwelijk) binnengaan, maar met onze ogen wijd open. Onze belangrijkste relatie, met onze Heer en Redder, moet het centrum van ons leven zijn.

English



Terug naar Nederlandse home page

Waar zou ik naar moeten zoeken in een man / echtgenoot?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries