settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om abort?

Svar


Bibelen nevner aldri abort spesifikt. Men det finnes flere lærer i Skriften som gjør det klinkende klart hva Gud egentlig synes om abort. Jeremias 1:5 forteller oss at Gud kjenner oss før Han former oss i livmoren. Salme 139:13-16 forteller om Guds aktive rolle i det som skapes og formes i livmoren. Exodus 21:22-25 beskriver samme straff – døden – for de som forårsaker babyens død i livmoren som for de som dreper et levende menneske. Dette indikerer klart og tydelig at Gud ser på en baby i livmoren på samme måte som et voksent menneske. For en kristen så handler ikke abort om kvinnens rett å velge. Det handler om liv eller død for et menneske som ble skapt i Guds bilde (1. Mosebok 1:26-27; 9:6).

Det første argumentet som alltid kommer opp når vi diskuterer kristnes syn på abort er “Hva med de tilfellene hvor det er voldtekt eller incest?” Så fælt som det ville vært å bli gravid på grunn av voldtekt eller incest, er det fortsatt riktig å drepe babyen? To feiltakelser gjør ikke ting riktig. Barnet som er et resultat av voldtekt eller incest bør adopteres bort til en kjærlighetsfull familie som ikke kan få egne barn, eller også bør barnet oppdras av moren. Igjen, barnet er totalt uskyldig og bør ikke straffes for sin fars onde handlinger.

Det andre argumentet er “Hva med når morens liv står på spill?” Ærlig talt så er dette det mest vanskelige spørsmålet å svare på når det gjelder abort. La oss først ha det i bakhodet at denne situasjonen er svært uvanlig i dag. Mange kvinner tar abort fordi det passer seg sånn og ikke på grunn av sin egen helse eller for å redde sine egne liv. For det andre, la oss huske at Gud er en Gud av mirakler. Han kan redde morens og barnets liv til tross for all medisinsk motgang. Til syvende og sist så er dette noe som står mellom mannen, konen og Gud. Alle par som har dette problemet bør be til Gud for visdom (James 1:5) når det gjelder hva Han ville ønsket at de skal gjøre.

Over 95 prosent av de aborter som utføres i dag involverer kvinner som simpelthen ikke vil ha barn. Mindre en fem prosent av abortene er et resultat av voldtekt, incest eller morens helserisiko. Selv i de mer vanskelige 5 prosentene så bør ikke abort være første utveien. Et menneskes liv i livmoren er verdt alle innsatser for å tillate barnets fødsel.

For de som har valgt å gjøre abort, husk på det at abort ikke er mer tilgivelig enn noen annen synd. Gjennom tro på Kristus så kan alle synder tilgis (Johannes 3:16; Romerne 8:1; Kolosserbrevet 1:14). En kvinne som har tatt abort, en mann som har oppmuntret til abort eller selv legen som har utført aborten – kan alle tilgis gjennom troen på Jesus Kristus.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om abort?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries