settings icon
share icon
Spørsmål

Overser Bibelen slaveri?

Svar


Det er en tendens til å se på slaveri som noe av fortiden. Men det er anslått at det i dag finnes over 12 millioner mennesker i verden som på en eller annen måte er involvert i slaveri: tvangsarbeid, sexhandel, arvelig eiendom, osv. Som de som har blitt forløst fra syndens slaveri, bør etterfølgere av Jesus Kristus være de fremste forkjemperne for avslutning av menneskelig slaveri i verden i dag. Spørsmålet melder seg, men hvorfor taler ikke Bibelen sterkt mot slaveri? Hvorfor synes Bibelen at det er verdt å støtte en slik aktivitet?

Bibelen fordømmer ikke spesifikt praksisen av slaveri. Den gir instruksjoner om hvordan slavene skal behandles (5. Mosebok 15:12-15, Efeserne 6:9, Kolosserbrevet 4:1), men forbyr ikke slaveri helt. Mange ser det som at Bibelen overser alle former for slaveri, men det mange ikke klarer å forstå er at slaveriet i bibelsk tid var svært forskjellig fra slaveri som ble praktisert i de siste hundreårene i mange deler av verden. Slaveri i Bibelen var ikke basert utelukkende på rase. Folk var ikke slaver på grunn av deres nasjonalitet eller hudfarge. I bibelsk tid, var slaveri mer et spørsmål om sosial status. Folk solgte seg som slaver når de ikke kunne betale sin gjeld eller forsørge sine familier. I nytestamentlig tid så hendte det noen ganger at selv leger, advokater, og politikere var slaver for noen andre. Noen mennesker valgte faktisk å være slaver for å sørge for å bli møtt av sin mester ut fra sine behov.

Slaveri de siste hundreårene ble ofte basert utelukkende på hudfarge. I USA antok man at mange svarte mennesker var slaver på grunn av deres nasjonalitet, for mange av slaveeierne trodde virkelig at svarte folk var mindreverdige mennesker. Bibelen fordømmer selvfølgelig rasebasert slaveri. Tenk på det slaveriet hebreerne opplevde da de var i Egypt. Hebreerne var slaver, ikke ved valg, men fordi de var hebreerne (2. Mosebok 13:14). De plagene Gud utøste over Egypt demonstrere hva Gud føler om rasemessig slaveri (2. Mosebok 7-11). Så ja, Bibelen fordømmer noen former for slaveri. Men samtidig ser Bibelen ut til å tillate andre former. Hovedsaken er at det slaveri Bibelen tillot på ingen måte lignet det rasemessige slaveriet som plaget vår verden i de siste århundrene.

I tillegg så fordømmer både Det Gamle og Det Nye Testamente praksisen med å ”stjele mennesker”, som er nettopp det som skjedde i Afrika i det 19. århundre. Afrikanere ble samlet opp av slavejegere, som solgte dem til slavedrivere som brakte dem til den nye verden for å jobbe på plantasjene og på gårder. Denne praksisen er avskyelig for Gud. Faktisk var straffen for slik kriminalitet i Moseloven døden: ”Enhver som kidnapper en annen og enten selger han eller fortsatt har han når han blir fanget må settes til døden” (2. Mosebok 21:16). Tilsvarende, i Det Nye Testamente, er slike slavedrivere oppført blant de som er "ugudelige og syndige" og er i samme kategori som de som dreper sine fedre eller mødre, mordere, ekteskapsbrytere og perverse, og løgnere og de som gir falske eder (1. Timoteus 1:8-10).

Et annet viktig poeng er at formålet med Bibelen er å peke ut veien til frelse, ikke å reformere samfunnet. Bibelen tilnærmer ofte problemstillinger fra innsiden og ut. Hvis en person opplever kjærlighet, barmhjertighet og nåde av Gud ved å motta Hans frelse, vil Gud reformere hans sjel, endre måten han tenker og handler på. En person som har opplevd Guds gave til frelse og frihet fra syndens slaveri vil innse at det å slavebinde et annet menneske er galt. En person som virkelig har opplevd Guds nåde vil i sin tur være nådig overfor andre. Det ville være i Bibelens resept for å få slutt på slaveri.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Overser Bibelen slaveri?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries