settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om det å tie?

Svar


Mange kristne sliter med spørsmålet om å tie. I noen kirker er tiende over-vektlagt. Samtidig så er det mange kristne som nekter å underkaste seg de bibelske formaninger om å gjøre tilbudet til Herren. Det å tie/gi er ment å være en glede og en velsignelse. Dessverre er det ofte ikke tilfelle i kirken i dag.

Å tie er et gammeltestamentlig begrep. Tienden var et krav i loven der alle israelittene skulle gi 10 prosent av alt de tjente, og vokste til Tabernaklet/Tempelet (Mos 27:30; Mosebok 18:26; Mosebok 14:24, 2. Krønikebok 31:5) Faktisk så krever det gamle testamentet flere tienden som ville ha presset det totale til rundt 23,3 prosent, ikke 10 prosent som er generelt ansett som den tiende beløpet i dag. Noen forstår det Gamle Testamentet tienden som en metode for beskatning som er med på å sørge for behovene til prestene og levittene i offersystem. Det Nye Testamentet kommandoer, eller anbefaler, ikke noe sted at de kristne sender til en lovisk tiende system. Paulus sier at troende bør sette av en del av sin inntekt for å støtte kirken (1 Kor 16:1-2).

Det nye testamente betegner ingensteds at en prosentandel av inntekten hos en person bør settes til side, men bare sier det er å være "i tråd med inntekt" (1 Kor 16:02). Noen i den kristne kirke har tatt 10 prosenttall fra Det gamle testamentets tienden og brukt det som et slags "anbefalt minimum" for kristne når det gjelder hva de velger å gi. Det nye testamentet snakker om viktigheten og fordelene ved å gi. Vi skal gi som vi er i stand til og har mulighet til. Noen ganger betyr det å gi mer enn 10 prosent, mens noen ganger kan det bety at du gir mindre. Alt kommer an på evne til den kristnes og kirkens behov. Alle kristne bør flittig be og søke Guds visdom i saken til å delta i tiende og/eller hvor mye du skal gi (Jakob 1:5). Fremfor alt så bør alle tiende- og offergaver gis med rene motiver og en holdning av tilbedelse til Gud og tjeneste til Kristi legeme. "Enhver skal gi det han har besluttet i sitt hjerte å gi, ikke motvillig eller under tvang; for Gud elsker en glad giver" (2. Kor 9:7).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om det å tie?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries