settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om å være en god forelder?

Svar


Det å være en forelder kan være en vanskelig og utfordrende historie, men samtidig er det muligens den mest givende tingen vi noensinne vil gjøre. Bibelen har mye å si om hvordan vi kan lykkes med å oppdra våre barn til å være menn og kvinner av Gud. Det første vi må gjøre er å lære dem sannheten om Guds Ord.

For å være i ett med Gud og være et gudfryktig forbilde for våre barn så må vi følge de bud som står i 5. Mosebok 6:7-9 vedrørende det å lære våre barn å gjøre det samme som vi gjør. Dette avsnittet understreker nettopp slik undervisning. Det bør gjøres til enhver tid, hjemme, på ferie, om natten, og om morgenen. Den bibelske sannheten skulle være grunnlaget for våre hjem. Ved å følge prinsippene om disse kommandoene så lærer vi våre barn at å tilbe Gud skulle være konstant, og ikke forbeholdt søndag morgen eller gjennom kveldsbønner.

Selv om våre barn lærer mye gjennom direkte undervisning så lærer de mye mer ved å se oss. Dette er grunnen til at vi må være forsiktige i alt vi gjør. Vi må først erkjenne vår gudgitte roller. Ektemenn og hustruer er å være gjensidig respektfulle og underdanige til hverandre (Efeserne 5:21). Samtidig har Gud etablert en linje av myndighet til å holde orden. "Nå vil jeg ha deg til å innse at hodet til et hvert menneske er Kristus, og leder av kvinnen er mannen, og Kristi hode er Gud" (1. Korinterne 11:3). Vi vet at Kristus ikke er dårligere enn Gud, akkurat som en kone er ikke dårligere enn ektemannen. Gud anerkjenner imidlertid at uten underkastelse til myndighet så eksisterer det ingen orden. Mannens ansvar som leder av husholdningen er å elske sin kone som han elsker sin egen kropp; på samme oppofrende måte som Kristus elsket menigheten (Efeserne 5:25-29).

Som svar på dette kjærlige lederskapet så er det ikke vanskelig for kona å underkaste seg sin manns autoritet (Efeserne 5:24, Kolosserbrevet 3:18). Hennes primære ansvar er å elske og respektere sin mann, bo i visdom og renhet og ta vare på hjemmet (Titus 2:4-5). Kvinner er naturligvis mer omsorgsfulle enn menn fordi de var designet for å være primære omsorgspersoner for sine barn.

Disiplin og instruksjon er integrerte deler av foreldrerollen. Salomos ordspråk 13:24 sier: "Den som sparer riset hater sin sønn, men han som elsker han, er forsiktig med å disiplinere han." Barn som vokser opp i udisiplinerte husholdninger føler seg uønsket og uverdige. De mangler retning og selvkontroll, og alt ettersom de blir eldre så opprører de og har liten eller ingen respekt for noen form for autoritet, inkludert Gud. "Tukt din sønn, for der det er håp, er det ikke villig part i hans død" (Salomos ordspråk 19:18). Samtidig må disiplin være balansert med kjærlighet, eller barn kan vokse opp ergerlig, motløst og opprørsk (Kolosserbrevet 3:21). Gud anerkjenner at disiplin er smertefullt når det skjer (Hebreerbrevet 12:11), men hvis etterfulgt av kjærlig instruksjon, er det bemerkelsesverdig gunstig for barnet. "Fedre, ikke ergre dine barn, du bør heller oppdra dem i trening og instruksjon av Herren" (Efeserne 6:4).

Det er viktig å involvere barna i menigheten når de er unge. Å regelmessig delta i en bibeltroende kirke (Hebreerbrevet 10:25), tillater dem å se deg studere Ordet, og også studere det med dem. Diskuter verden rundt dem slik de ser det, og lære dem om Guds herlighet gjennom hverdagen. "Lær den unge den veien han skal gå, og når han er gammel han ikke vil snu bort fra den" (Salomos ordspråk 22:6). Å være en god forelder handler om å oppdra barn som vil følge ditt eksempel i lydighet og tilbe Herren.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om å være en god forelder?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries