settings icon
share icon
Spørsmål

Hva skjer etter døden?

Svar


Innen den kristne tro så er det en hel del forvirring som kan oppstå når det gjelder hva som skjer etter vi dør. Noen mener at når vi dør så “sover” vi til den siste domen der det avgjøres om vi vil sendes til himmel eller helvete. Andre tror at når vi dør så sendes sjelen til et tilfeldig sted hvor de venter på en avgjørelse, den siste domen, for så å reise videre til den bestemte destinasjon. Så, hva sier egentlig Bibelen om hva som skjer etter døden?

I følge de som tror på Jesus Kristus så forteller Bibelen oss at etter døden så blir de troendes sjeler/ånder tatt opp til himmelen, fordi deres synder er tilgitt ved å ha mottatt Kristus som Frelser (03:16 John, 18, 36). For troende er døden å være "borte fra kroppen og hjemme hos Herren" (2. Kor 5:6-8; Filipperne 1:23). Men et annet eksempel 1 Kor 15:50-54 og 1 Tess 4:13-17 beskriver troende at de blir oppstandne og gitt herliggjorte legemer. Hvis de troende hevder å være sammen med Kristus umiddelbart etter døden, hva er da den egentlige hensikten med denne oppstandelsen? Det ser ut til å bety at mens sjeler/ånder havner sammen med Kristus umiddelbart etter døden, så er den fysiske kroppen fortsatt liggende i graven "sovende." Ved oppstandelsen av troende, er den fysiske kroppen oppstandne, herliggjort, og deretter gjenforent med sjelen/ånden. Dette gjenforent og herliggjort kropp-sjel-ånd vil være besittelse av troende for evigheten i den nye himmel og nye jord. (Åp 21-22).

For de andre som ikke mottar Jesus Kristus som Frelser, betyr døden evig straff. Men, lik skjebnen til de troende, så blir disse også sendt umiddelbart til et midlertidig oppbevaringssted hvor de avventer sin endelige oppstandelse, dom og evige skjebne. Lukas 16:22-23 beskriver en rik mann som pines umiddelbart etter døden. Åpenbaring 20:11-15 beskriver at alle vantro døde blir oppstandne, dømt i den store hvite tronen, og deretter bli kastet i ildsjøen. Men dette kan like gjerne bety at de er i et midlertidig rike hvor de venter på sin dom og fordømmelse. Men selv om de ikke umiddelbart blir sendt til ildsjøen så kan man ikke akkurat påstå at deres umiddelbare skjebne etter døden er en hyggelig en. Den rike mannen ropte nemlig ”Jeg er i dødsangst i denne brannen" (Lukas 16:24).

Etter døden ligger derfor en person i hvilemodus i en "midlertidig" himmel eller helvete. Etter besøket i dette midlertidige rike så vil ikke en persons evige skjebne forandres. Det som bestemmes her er det endelige valget. Troende vil til slutt bli gitt adgang til den nye himmel og nye jord (Åp 21:01). De vantro vil til slutt bli sendt til ildsjøen (Johannes Åpenbaring 20:11-15). Dette er den siste, evige destinasjonen hvor alle mennesker sendes, avhengig av tro. Dette er derfor basert utelukkende på grunn av måten du har mottatt Jesus Kristus i ditt liv på jorden. (Matt 25:46, Joh 3:36).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva skjer etter døden?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries