settings icon
share icon
Spørsmål

Hvorfor bør vi lese og studere bibelen?

Svar


Vi bør lese og studere Bibelen fordi det er Guds Ord til oss. Bibelen er bokstavelig talt som “å kjenne Gud puste på oss.” (2. Timoteus 3:16). Med andre ord så er Guds Ord veldig viktig for oss. Det finnes så mange spørsmål som filosofer verden over har stilt som Gud svarer på i Den Hellige Skrift. Hva er meningen med livet? Hvor kom jeg fra? Finnes det liv etter døden? Hvordan havner jeg i Himmelen? Hvorfor er verden så ond? Hvorfor kjemper jeg for å være god? Bortsett fra disse “store” spørsmålene så gir Bibelen masse praktiske råd innen områder som: hva ser jeg etter hos en partner? Hvordan får jeg et perfekt ekteskap? Hva skal jeg gjøre for å være en god venn? Hvordan kan jeg være en god forelder? Hva er suksess og hvordan oppnår jeg det? Hva er det som egentlig er viktig her i livet? Hvordan kan jeg forandre meg? Hvordan kan jeg leve livet fullt ut uten å se tilbake å angre på det jeg har gjort? Hvordan håndterer jeg urettferdige ting som skjer?

Vi bør lese og studere Bibelen fordi den er til å stole på og uten feil. Bibelen er unik blant de så kalte “Hellige” bøkene i den forstand at den ikke bare sier “Stol på meg.” Det er mulig for oss å dobbeltsjekke at alt stemmer, vi kan resonere og analysere og komme fram til at det Han sier stemmer. De som sier at Bibelen er feilaktig vil ikke innse sannheten. Jesus spurte en gang, “Dine synder tilgir deg” eller “Stå opp og gå.” Dermed beviste Han for oss at Han hadde muligheten å tilgi oss for våre synder. Derfor kan vi stole på Guds Ord. På samme måte så kan vi stole på at Guds Ord stemmer selv når det gjelder områder som vi ikke kan teste og ved å vise sin sannhet innen de områdene som vi faktisk kan teste; for eksempel historiske fakta, vitenskaplig korrekthet og profetien.

Vi bør lese og studere Bibelen fordi Gud ikke forandrer seg, og det gjør heller ikke menneskeheten. Det er like viktig for oss at den i det hele tatt ble skrevet som når den ble skrevet. Når vi lever i en verden hvor teknologien forandrer seg så forandrer ikke menneskeheten seg. Det ser vi tydelig når vi diskuterer forhold eller andre ting; "det er intet nytt under solen" (Forkynneren 1:9). Og mens vi søker etter kjærlighet og tilfredsstillelse på feil sted så sier Gud – vår gode og nådefulle Skaper – hvor vi skal lete for å oppnå evig lykke. Hans avslørte Ord, Bibelen, er så viktig at Jesus sa: "Mennesket lever ikke på brød alene, men på hvert eneste ord som kommer fra Gud” (Matteus 4:4). Med andre ord, hvis vi vil leve våre liv fullt ut så må vi lytte til Guds Ord.

Vi bør lese og studere Bibelen fordi det finnes så mye feilaktig der ute. Bibelen hjelper oss å skille løgn fra sannhet. Bibelen forteller oss hvordan Gud er. Å ha feil inntrykk av Gud er som å tilbe en falsk Gud; da tilber vi noe som Han ikke er. Bibelen forteller oss hvordan vi havner i Himmelen, og det er ikke ved å være god eller ved å døpes eller noe annet vi gjør (Johannes 14:6; Efeserne 2:1-10; Jesaja 53:6; Romerne 3:10-18, 5:8, 6:23, 10:9-13). Disse radene viser hvor høyt Gud elsker oss (Romerne 5:6-8; Johannes 3:16). Og det er ved å lære oss om dette som vi lærer å elske Han tilbake (1. Johannes 4:19).

Bibelen utruster oss til å tjene Gud (2. Timoteus 3:17; Efeserne 6:17, Hebreerne 4:12). Det hjelper oss å finne ut av hvordan vi kan bli frelst fra synden og dens endelige konsekvens (2. Timoteus 3:15). Å meditere på Guds Ord og adlyde dens lære vil bringe suksess i livet (Josva 1:8; Jakob 1:25). Guds Ord hjelper oss å se synd i våre liv og hjelper oss å bli kvitt den (Salme 119:9, 11). Det gir oss veiledning i livet, noe som gjør oss klokere enn lærerne våre (Salme 32:8, 119,99: Salomos ordspråk 1:6). Bibelen hjelper oss i den forstand at den lærer oss å ikke kaste bort våre liv på unødvendige ting (Matteus 7:24-27).

Å lese og studere Bibelen hjelper oss å se forbi de attraktive ”agnen” til den smertefulle ”kroken” i syndige fristelser, slik at vi kan lære av andres feil i stedet for å begå de samme selv. Erfaring er en god lære, men når det gjelder å lære fra synd så er dette en fryktelig vanskelig lære. Det er så mye bedre å lære av andres feil. Det er så mange bibelske tegn å lære av, og noen av dem kan fungere som både positive og negative rollemodeller på forskjellige tidspunkt i våre liv. For eksempel, David, når han vinner over Goliat, lærer oss at Gud er større enn noe annet (1. Samuel 17), mens han gir etter for fristelsen til å begå horskap med Batseba avslører akkurat hvor langvarig og fryktelig konsekvensene av et øyeblikks syndig nytelse kan være (2. Samuel 11).

Bibelen er en bok som ikke bare er til for lesing. Det er en bok vi bør studere slik at den kan brukes. Ellers er det som å svelge maten uten å tygge og så spytte det ut igjen – ingen ernæringsmessig verdi er oppnådd ved det. Bibelen er Guds Ord. Som sådan så kan man si at det er like bindende som naturlovene. Vi kan ignorere det, men vi gjør det til vår egen bekostning, akkurat som vi ville gjort hvis vi ignorerte tyngdeloven. Det kan ikke understrekes sterkt nok hvor viktig Bibelen er for våre liv. Å studere Bibelen kan sammenlignes med gruvedrift etter gull. Hvis vi gjør litt innsats og bare "sile gjennom småstein i en bekk," vi vil bare finne litt gullstøv. Men jo mer vi gjør en innsats for å virkelig grave i det, jo mer belønning vil vi få for innsatsen vår.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvorfor bør vi lese og studere bibelen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries