settings icon
share icon
Spørsmål

Hvilke er Jehovas vitner og hva tror de på?

Svar


Sekten som i dag er kjent som Jehovas vitner startet i Pennsylvania i 1870 som en bibelklasse ledet av Charles Taze Russell. Russell kalte sin gruppe "Millennial Dawn Bible Study." Charles T. Russell begynte å skrive en serie bøker som han kalte "The Millennial Dawn", som strekkes til seks bind før hans død og inneholdt mye av teologien Jehovas vitner nå står for. Etter Russells død i 1916 så skrev dommer JF Rutherford, Russell venn og etterfølger, det syvende og siste bind av "Millennial Dawn"-serien, "The Ferdig Mystery" i 1917. Med ord og meninger hentet fra det så kalte Vakttårnet så begynte de å distribuere sine synspunkter til andre. Gruppen ble kjent som "Russellites" inntil 1931 da de på grunn av en splittelse i organisasjonen ble det omdøpt til "Jehovas vitner." Gruppen som splittes ble kjent som ”Bibelgruppen.”

Hva tror Jehovas vitner på? Nøye gransking av deres læremessige posisjon på emner som Kristi guddommelighet, frelsen, treenigheten, Den Hellige Ånd, og forsoningen viser uten tvil at de ikke holder noen ortodokse posisjoner når det gjelder disse emnene. Jehovas Vitner tror at Jesus er erkeengelen Mikael, det høyeste skapte vesenet. Dette motsier mange skriftsteder som tydelig erklærer Jesus for å være Gud (1:1,14 John, 08:58, 10:30). Jehovas vitner mener frelse oppnås ved en kombinasjon av tro, gode gjerninger og lydighet. Dette motsier de utallige Skriftene som erklærer frelse ved å bli mottatt av nåde ved tro (Joh 3:16, Ef 2:8-9; Titus 3:5). Jehovas vitner avviser treenigheten, troen på at Jesus er et skapt vesen og den Hellige Ånd til å hovedsaklig være den livløse Guds kraft. Jehovas vitner avviser tanken om Kristi stedfortredende soning og i stedet hevder at Jesu død var som en betaling for Adams synder.

Hvordan rettferdiggjør Jehovas vitner gjør denne ubibelske lære? Først og fremst så hevder de at kirken har fordervet Bibelen gjennom århundrene, så derfor har de oversatt Bibelen til det de kaller New World Translation. Hentet fra Vakttårnets Bibel så endret de teksten i Bibelen å gjorde at den passer sammen med deres falske lære i stedet for å basere sin lære på hva Bibelen egentlig lærer oss. The New World Translation har kommet i en rekke utgaver, og Jehovas Vitner oppdager flere og flere skrifter som motsier deres doktriner daglig.

Hentet fra Vakttårnet baserer de sin tro og doktriner på originalen og en utvidet lære av Charles Taze Russell, Dommer Joseph Franklin Rutherford og deres etterfølgere. Det styrende organet er det eneste organet i sekten som hevder å ha autoritet til å tolke Skriften. Med andre ord, det dette organet sier om den eventuelle skriftens passasje blir sett på som det siste ordet, og det frarådes sterkt å tenke selv. Dette er i direkte opposisjon til Paulus formaning til Timoteus (og til oss i tillegg) for å studere til å bli godkjent av Gud, slik at vi ikke trenger å skamme oss når vi håndterer Guds ord på en korrekt måte. Denne formaningen som finnes i 2 Timoteus 2:15, er en klar instruks fra Gud at alle barn skal følge Skriften og leve slik de blir opplært til å gjøre.

Det er trolig ingen religiøs gruppe som er mer trofast enn Jehovas vitner på å få sitt budskap ut. Dessverre er budskapet full av forvrengninger, bedrag og falsk lære. Måtte Gud åpne øynene på Jehovas vitner om sannheten av evangeliet og Guds ord.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvilke er Jehovas vitner og hva tror de på?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries