settings icon
share icon
Spørsmål

Hvor var Jesus de tre dagene mellom hans død og hans oppstandelse?

Svar


1 Peter 3:18-19 sier: "For Kristus døde for våre synder en gang for alle, den rettferdige for den urettferdige, for å bringe deg til Gud. Han ble henrettet i kroppen, men gjort levende ved Ånden, gjennom hvem han også gikk og forkynte for åndene i fengsel. " Uttrykket "av Ånden," i vers 18 er nøyaktig den samme konstruksjon som frasen "i kjødet." Så det synes best å forholde ordet "ånd" til det samme riket som ordet "kjøtt". Den kjød og ånd er Kristi kjød og ånd. Ordene "gjort levende av (i) ånden" peker på det faktum at Kristi synd-bærende og død førte til separasjon av hans menneskelige ånd fra Faderen (Matteus 27:46). Kontrasten er mellom kjød og ånd, som i Matteus 27:46 og Romerbrevet 1:3-4, og ikke mellom Kristi legeme og Den Hellige Ånd. Når Kristi soning for synd var ferdig, restaurerte hans ånd det fellesskapet som en gang hadde blitt brutt.

Først beskriver Peter 3:18-22 en nødvendig sammenheng mellom Kristi lidelse (vers 18) og hans forherligelse (vers 22). Kun Peter gir spesifikk informasjon om hva som skjedde mellom disse to hendelsene. Ordet "forkynte" i vers 19 er ikke det vanlige ordet i det Nye Testamentet som er med på å beskrive forkynnelsen av evangeliet. Det betyr bokstavelig talt å innvarsle en melding. Jesus led og døde på korset, Kroppen hans ble drept, og hans ånd døde da han ble gjort til synd. Men hans ånd var gjort levende, og han ga den til Faderen. Ifølge Peter, så gjorde Jesus en gang mellom hans død og hans oppstandelse en spesiell erklæring til "åndene i fengsel."

Til å begynne med så refererte Peter til folk som "sjeler" og ikke "ånder" (3:20). I Det nye testamente, er ordet "ånder" brukt for å beskrive engler eller demoner, ikke mennesker, og vers 22 ser ut til å bære ut denne meningen. Dessuten så har ikke Bibelen fortalt noe sted at Jesus besøkte Helvetet. Apg 2:31 forteller at han gikk til "Hades" (New American Standard Bible), men "Hades" er ikke helvete. Ordet "Hades" refererer til dødsriket, et midlertidig sted hvor de venter på oppstandelsen og den endelige dommen. Åpenbaring 20:11-15 i NASB eller New International Version gir en klar skille mellom de to. Helvete er den permanente og siste plass av dom for de fortapte mens Hades er en midlertidig plass.

Vår Herre ga sin ånd til Faderen, døde, og en gang mellom død og oppstandelse, besøkte dødsriket, der han leverte en melding til noen slags åndelige vesener (som sannsynligvis var falne engler, se Judas 6) som på en eller annen måte relaterte til perioden før flommen i Noahs tid. Vers 20 gjør dette klart. Peter fortalte oss ikke hva han forkynte til disse ånder, men det kunne ikke være et budskap om forløsning siden engler ikke kan lagres (Heb 2:16). Det var trolig en erklæring om seier over Satan og hans hærskarer (1 Peter 3:22, Kol 2:15). Efeserne 4:8-10 synes også å indikere at Kristus havnet i "paradis" (Lukas 16:20, 23:43) og tok alle dem som hadde trodd på ham før hans død med seg til himmelen. Avsnittet gir ikke en stor mengde detaljer om hva som egentlig skjedde, men de fleste Bibelske forskere er enige om at dette er hva som menes med en så kalt "ledet fange."

Så nei, Bibelen har ikke helt klart for seg hva Kristus gjorde i løpet av de tre dagene mellom hans død og oppstandelse. Det virker som at han forkynte seier over de falne englene og/eller de vantro. Hva vi kan vite sikkert, er at Jesus ikke var på jakt etter å gi folk en ny sjanse for å bli frelst. Bibelen forteller oss at vi står overfor dom etter døden (Heb 9:27), ikke en ny sjanse. Det er egentlig ikke noe definitivt klart svar på hva Jesus gjorde den tiden mellom hans død og oppstandelse. Kanskje er dette ett av mysteriene vi vil forstå den dagen vi endelig når herligheten.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvor var Jesus de tre dagene mellom hans død og hans oppstandelse?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries