settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om krig?

Svar


Mange gjør den feilen å lese hva Bibelen sier i 2. Mosebok 20:13, "Du skal ikke drepe” for så å bruke denne kommandoen som unnskyldning for å krige. Det hebraiske ordet betyr ”forsettlig, med hensikt drap, eller å drepe andre mennesker ved ondskap, mord”. Gud beordret ofte israelittene å gå til krig med andre nasjoner (1. Samuel 15:3; Josva 4:13). Gud beordret dødsstraff for mange forbrytelser (2. Mosebok 21:12, 15; 22:19; 3. Mosebok 20:11). Så Gud er ikke imot å drepe under alle omstendigheter, men bare mord. Krig er aldri en god ting, men noen ganger er det en nødvendig ting. I en verden fylt med syndige mennesker (Romerne 3:10-18) så er krig faktisk uunngåelig. Noen ganger så er krig den eneste måten å holde syndige folk fra å gjøre stor skade på uskyldige mennesker.

I Det Gamle Testamente så beordret Gud israelittene å "ta hevn over midianittene for israelittene" Nummerne 31:2 (5. Mosebok 20:16-17 sier: "Men i byene nasjonene Herren din Gud gir deg som en arv, ikke la det holde seg i live noe som puster. Helt ødelegge dem… som Herren din Gud har befalt dere” Dessuten sier 1. Samuel 15:18, ”Gå og fullstendig ødelegg de onde menneskene, amalekittene; før krig på dem før du har tørket dem ut.” Selvfølgelig er ikke Gud mot all krig. Jesus er alltid i perfekt avtale med Faderen (Johannes 10,30), så vi kan ikke argumentere for at krigen bare var Guds vilje i Det Gamle Testamente. Gud ombestemmer seg ikke (Malaki 3:06; James 1:17). Ifølge Jesus vil det som kommer bli svært voldelig. Johannes åpenbaring 19:11-21 beskriver den ultimate krigen med Kristus, den erobrende kommandanten som dømmer og fører krig "med rettferdighet" (v. 11). Det kommer til å bli blodig (v. 13) og blodigere. Fuglene vil spise kjøttet av alle de som motsetter seg Ham (v. 17-18). Han har ingen medlidenhet med sine fiender, som Han vil erobre helt og innlevere til en ”Ildsjø som brenner med svovel” (v. 20).

Det er en feil å si at Gud aldri støtter en krig. Jesus er ikke en pasifist. I en verden full av onde mennesker så er det noen ganger nødvendig med krig for å hindre enda større spredning av ondskap. Hvis Hitler ikke hadde blitt slått av 2. verdenskrig, hvor mange flere millioner kunne da blitt drept? Dersom den amerikanske borgerkrigen ikke hadde blitt utkjempet, hvor mye lenger ville afro-amerikanere ha måttet lide som slaver?

Krig er en forferdelig ting. Noen kriger er mer "bare" enn andre, men krig er alltid et resultat av synd (Romerne 3:10-18). Samtidig så sier Predikeren 3:8, "Det er... en tid til å elske og en tid til å hate, en tid for krig og en tid for fred." I en verden fylt med synd, hat og ondskap (Romerne 3 :10-18) så er krig uunngåelig. Kristne bør ikke ønske krig, men Kristne bør heller ikke motsette regjeringen Gud har plassert i autoritet over dem (Romerne 13:1-4; 1. Peter 2:17). Det viktigste vi kan gjøre i en tid med krig er å be for gudfryktig visdom for våre ledere, be for sikkerheten til militæret vårt, be for rask løsning av konflikter, og be for et minimum av tap blant sivile på begge sider (Filipperne 4:6-7).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om krig?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries