settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om kristne fedre?

Svar


Det største bud i Skriften er dette: "Love Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din styrke" (5. Mosebok 6:5). Går tilbake til vers 2 leser vi: "Så som du kan dine barn og deres barn etter dem frykte Herren deres Gud så lenge du lever ved å holde alle Hans forskrifter og bud som jeg gir deg, og slik at du kan nyte lang levetid. "Etter 5. Mosebok 6:5 leser vi:" Disse budene som jeg gir deg i dag å være i ditt hjerte. Imponere dem for dine barn. Snakk om dem når du sitter hjemme og når du går på veien, når du legger deg og når du står opp "(v. 6-7).

Israelitthistorie avslører at faren var å være flittig i å instruere sine barn på måter og Herrens ord for sin egen åndelige utvikling og trivsel. Den far som var lydig mot budene fra Skriften gjorde nettopp det. Dette bringer oss til Salomos ordspråk 22:6, "Lær den unge den veien han skal gå, og når han er gammel han ikke vil snu fra det." Til "trene" indikerer den første instruksjonen som en far og mor gir til et barn , dvs. hans tidlige utdannelse. Opplæringen er utformet for å gjøre det klart for barn måten av livet de er ment for. Å starte et barns tidlige utdanning på denne måten er av stor betydning.

Efeserne 6:4 er en oppsummering av instruksjoner til faren, uttalte på både negativ og positiv måte. "Fedre, ikke ergre dine barn;. I stedet, bring dem opp i trening og instruksjon av Herren" Den negative delen av dette verset indikerer at en far ikke skal fremme negativitet i sine barn etter alvorlighetsgrad, urettferdighet, inhabilitet eller urimelige utøvelse av myndighet. Hard, urimelig oppførsel overfor et barn vil bare tjene til å gi næring til ondskap i hjertet. Ordet "provosere" betyr "å irritere, ergre, gni på feil måte, eller tilskynde." Dette er gjort ved en feil ånd og gale metoder-alvorlighetsgrad, urimelighet, strenghet, hardhet, grusomme krav, unødvendige restriksjoner, og egoistisk insistering på diktatoriske myndigheter. Slike provokasjoner vil produsere bivirkninger, dempe barnas hengivenhet, redusere deres ønske om hellighet, og gjøre at de føler at de ikke muligens vil kunne tilfredsstille sine foreldre. En klok forelder søker å gjøre lydighet ønskelig og oppnåelig ved kjærlighet og mildhet.

Den positive delen av Efeserne 6:4 er uttrykt i en omfattende retning – å utdanne dem, ta dem opp, utvikle deres opptreden i alt i deres liv ved instruksjon og formaning fra Herren. Dette er hele prosessen med å utdanne og gi disiplin. Ordet "formaning" bærer ideen om å påminne barnets feil (konstruktivt) og plikter (ansvar).

Den Kristne Far er virkelig et redskap i Guds hånd. Hele prosessen med undervisning og disiplin må være det som Gud befaler og som Han forvalter, slik at Hans autoritet bør bringes inn i konstant og umiddelbar kontakt med sinnet, hjertet og samvittigheten til barnet. Den menneskelige far skal aldri presentere seg som den ultimate myndighet til å avgjøre sannhet og plikt. Det er bare ved å gjøre Gud til læreren og herskeren hvors autoritet alt gjøres for at målene for utdanning best kan oppnås.

Martin Luther sa: "Hold et eple ved siden av stangen for å gi barnet når han gjør det bra." Disiplin må utøves med årvåken omsorg og konstant trening med mye bønn. Tukt, disiplin, og rådgivning ved Guds Ord, og å gi både irettesettelse og oppmuntring, er kjernen i "formaning." Instruksjonen ütføres fra Herren, er lært i skolens kristne erfaring, og forvaltes av foreldre - først og fremst faren, men også under Hans ledelse, moren. Kristen disiplin er nødvendig for at barn skal vokse opp med ærefrykt for Gud, respekt for foreldrenes autoritet, kunnskap om kristne standarder, og vaner for selvkontroll.

“Alle Skrifter er innåndet av Gud og kan brukes for å lære ut, korrigere og trene opp rettferdighet” (2 Timoteus 3:16-17). En fars første ansvar er å sørge for at barna blir kjent med Skriften. Meningene og metodene som fedre kan bruke for å lære Guds sannhet kan variere. Siden faren er trofast som et forbilde så vil det barna lærer seg om Gud sørge for at de har det bra livet ut; uansett hva de gjør eller hvor de går.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om kristne fedre?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries