settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan bør kristne oppdra sine barn? Hva sier Bibelen?

Svar


Hvordan man best disiplinerer sine barn kan være en vanskelig oppgave å lære, men det er svært viktig. Noen hevder at den fysiske disiplinen (fysisk staff) som det å slå barna sine er den eneste metoden Bibelen støtter. Andre insisterer på at andre straffer som ikke involverer fysiske straffer er mye mer effektive. Hva sier Bibelen? Bibelen lærer oss at fysisk disiplin er passende, lønnsomt og nødvendig.

Ikke missforstå – vi støtter ikke barnemisshandel. Et barn bør aldri disiplineres så hardt at det forårsaker fysisk skade. Ifølge Bibelen så er den passende og beherskede fysiske disiplinen av barna noe som er bra og som fører til korrekt oppdragelse av barnet.

Mange skrifter fremmer faktisk fysisk disiplin. ”Du bør ikke unnlate å korrigere dine barn. De vil ikke dø hvis du dasker dem litt. Fysisk disiplin kan godt redde dem fra døden” (Salomos ordspråk 23:13-14, se også 13:24, 22:15, 20:30). Bibelen understreker sterkt betydningen av disiplin; det er noe vi alle må ha for å være produktive mennesker, og det er mye mer lettlært når vi er unge. Barn som ikke er disiplinerte vokser ofte opp til å bli opprørske, uten respekt for autoritet og som et resultat finner det vanskelig å frivillig adlyde og følge Gud. Gud bruker selv disiplin til å korrigere oss og vise oss den rette veien og å oppmuntre til omvendelse for våre gale handlinger (Salme 94:12, Salomos ordspråk 1:7, 6:23, 12:1, 13:1, 15:5; Jesaja 38:16; Hebreerbrevet 12:9).

For å søke disiplin riktig og i henhold til bibelske prinsipper, må foreldrene være kjent med Skriftens råd om disiplin. Boken Salomos ordspråk inneholder rikelig visdom om det å oppdra barn, for eksempel, "Dette formidler visdom, men et barn overlatt til seg selv vanærer sin mor" (Salomos ordspråk 29:15). Dette verset beskriver konsekvensene av det å ikke disiplinere et barn – foreldrene er vanæret. Selvfølgelig må disiplinerne ha som mål det gode for barnet og må aldri brukes til å rettferdiggjøre overgrep og mishandling av barn. Den skal aldri brukes til å ventilere sinne eller frustrasjon.

Disiplin er brukt til å korrigere og trene folk til å gå på riktig måte. "Ingen disiplin virker hyggelig på den tiden, men smertefull. Senere derimot, produserer den en høst av rettferdighet og fred for dem som har blitt trent av det" (Hebreerbrevet 12:11). Guds disiplin er kjærlig, og slik bør det også være mellom foreldre og barn. Fysisk disiplin bør aldri brukes til å forårsake varig fysisk skade eller smerte. Fysisk straff bør alltid etterfølges umiddelbart av å berolige barnet med forsikring om at han/hun er elsket. Disse øyeblikkene er det perfekte tidspunktet å lære et barn at Gud disiplinerer oss fordi Han elsker oss og at vi som foreldre gjør det samme for våre barn.

Kan andre former for disiplin, slik som "time-outs," brukes i stedet for fysisk disiplin? Noen foreldre opplever at deres barn ikke svarer godt til fysisk disiplin. Noen foreldre opplever at "time-outs," å ta noe bort fra barna er mer effektiv når det gjelder å oppmuntre til atferdsendring. Hvis dette virkelig er tilfelle, så bør en forelder for all del benytte seg av de metoder som gir best resultat. Mens Bibelen unektelig støtter fysisk disiplin så er Bibelen mer opptatt av målene om å bygge gudfryktig karakter enn det er i den nøyaktige metoden som brukes til å produsere dette målet.

Å gjøre dette problemet enda mer vanskelig er det faktum at regjeringer begynner å klassifisere all slags fysisk disiplin som barnemishandling. Mange foreldre vil ikke daske sine barn av frykt for å bli rapportert til myndighetene og risikere å bli fratatt sine barn. Hva bør foreldre gjøre dersom en regjering har gjort fysisk disiplin av barn ulovlig? Ifølge Romerne 13:1-7 så bør foreldrene sendes til staten. En regjering skal aldri motsi Guds Ord, og fysisk disiplin er bibelsk sett i barnets beste interesse. Men å holde barn i familier hvor de vil i det minste få litt disiplin er langt bedre enn å miste barna til "omsorg" av regjeringen.

I Efeserbrevet 6:4 er fedre gitt beskjed om ikke å ergre sine barn. I stedet skal de oppdras slik at de følger Guds veier. Å oppdra et barn i ”opplæring og instruksjoner fra Herren” inkluderer behersket, korrigerende, og ja, elskende fysisk disiplin.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan bør kristne oppdra sine barn? Hva sier Bibelen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries