settings icon
share icon
Spørsmål

Eksisterer mirakuløse evner fra Ånden også i dag?

Svar


Først og fremst så er det viktig å være klar over at dette ikke handler om hvorvidt Gud fortsatt utfører mirakler. Det ville vært idiotisk og ubibelsk å hevde at at Gud ikke heler mennesker, snakker til mennesker og utfører mirakuløse tegn og under i dag. Spørsmålet handler om hvorvidt de mirakuløse gavene og evnene som nevnes i 1. Korinterne 12–14, fortsatt er aktive i kirken i dag. Det er heller ikke et spørsmål om det er MULIG for Den Hellige Ånd å gi et menneske en mirakuløs gave. Spørsmålet handler om hvorvidt Den Hellige Ånd fortsatt benytter seg av dette. Og vi er ikke minst klare over at det er Den Hellige Ånds frie vilje å bestemme hvem han vil dele ut disse gavene til (1. Korinterne 12:7-11).

I boken Apostlenes gjerninger og i brevene, er det store flertallet av mirakler utført av apostlene og deres nærstående. Paulus gir oss grunnen: "De tingene som markerer en apostel -,undre og mirakler, ble gjort blant dere med stor utholdenhet" (2. Korinterne 12:12). Hvis alle troende i Kristus var utstyrt med evnen til å utføre tegn, undre og mirakler, så kan ikke tegn, undre og mirakler på noen måte være kjennetegn på en apostel. Apostlenes gjerninger 2:22 forteller oss at Jesus var "godkjent" av "mirakler, undre og tegn." Tilsvarende var apostlene "merket" som ekte sendebud fra Gud ved mirakler de utførte. Apostlenes gjerninger 14:3 beskriver at evangeliets budskap blir "bekreftet" av de mirakler som Paulus og Barnabas har utført.

Kapitlene 12-14 i 1. Korinterne avtale primært med emnet for Åndens gaver. Når man leser teksten så tyder det på at "vanlige" kristne ofte ble gitt mirakuløse gaver (12:8-10, 28-30). Vi blir ikke fortalt hvor vanlig dette var. Fra hva vi lærte ovenfor, at apostlene var "merket" med tegn og undre, ville det virke som at mirakuløse gaver blir gitt til "vanlige" kristne var unntaket, ikke regelen. Ved siden av apostlene og deres nærstående så beskriver ikke Det Nye Testamente noe sted at enkeltpersoner kan trene på å få mirakuløse gaver og evner.

Det er også viktig å forstå at den tidlige kirken ikke hadde den ferdige Bibelen sånn som vi har i dag (2. Timoteus 3:16-17). Derfor var gavene nødvendige for at de tidlige kristne skulle forstå hva Gud ville at de skulle gjøre. Gaven av profeti gjorde at de troende kunne kommunisere med Gud. Nå som Guds åpenbaring er tydelig beskrevet i Bibelen så er disse gavene ikke lenger nødvendige, i hvert fall ikke i den grad den var i Det Nye Testamente.

Gud heler mennesker på en mirakuløs måte hver eneste dag. Gud snakker fortsatt til oss i dag, enten det er hørbart, mentalt eller gjennom inntrykk og følelser. Gud utfører fortsatt fantastiske mirakler, tegn og under. Det hender til og med at han utfører disse gjennom utvalgte troende. Dette er nødvendigvis ikke det samme som mirakuløse gaver gjennom Den Hellige Ånd. Det primære formålet av disse mirakuløse gavene var å bevise at evangeliet stemte og at apostlene virkelig var Guds budbærere. Bibelen sier ikke rett ut at disse gavene har dødd ut, men det legger i hvert fall en grunn for hvorfor de ikke forekommer like ofte nå som da de ble presentert i Det Nye Testamente.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Eksisterer mirakuløse evner fra Ånden også i dag?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries