settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er premillennialisme? Bør vi tolke Skriften bokstavelig?

Svar


Premillennialismen er den oppfatningen som sier at Kristi gjenkomst vil skje før Hans tusenårige rike, og at det tusenårige riket er en bokstavelig 1000-års periode hvor Kristus vil regjere på jorden. For å forstå og tolke skriftsteder i Bibelen som omhandler hendelser i forbindelse med endetiden så er det to ting vi må være klar over: en riktig metode for å tolke Skriften og klare å skille på Israel (jødene) og kirken.

Det kreves en riktig metode for å tolke Skriften på en slik måte som er konsistent med sin kontekst. Dette betyr at en passasje må tolkes på en måte som er konsistent med publikum som det er skrevet, det som er blitt skrevet om, hvem den er skrevet av, og så videre. Det er viktig å kjenne forfatteren, tiltenkte publikum, og historisk bakgrunn for hver passasje. Historiske og kulturelle omgivelser vil ofte avsløre den riktige betydningen av en passasje. Det er også viktig å huske at Bibelen tolker Skriften. En passasje dekker ofte et tema eller emne som også behandles andre steder i Bibelen. Det er viktig å tolke alle disse passasjene konsekvent med hverandre.

Sist men ikke minst så må passasjer alltid tolkes bokstavelig. En bokstavelig tolkning eliminerer ikke muligheten for de ordspråkene som brukes. Det er altså viktig å ikke analysere for mye – det er avgjørende å aldri søke en "dypere, mer åndelig" betydning enn det som er presentert. Spirituelle passasjer er farlige fordi de ligger til grunn for nøyaktig tolkning fra Skriften til sinnet av leseren. Deretter kan det ikke være noen objektiv standard for tolkning, i stedet blir Skriften underlagt hver persons eget inntrykk av hva det betyr. 2. Peter 1:20-21 minner oss om at "ingen profeti i Skriften kom fra profetens egen tolkning. Fordi profetien har aldri noensinne sin opprinnelse i viljen til mannen, men mennesker talte ord fra Gud som de var båret langs med av Den Hellige Ånd. "

Ved bruk av disse prinsippene i bibelsk tolkning, må det ses at Israel (Abrahams fysiske etterkommere) og kirken (alle som tror på Det Nye Testamente) er to distinkte grupper. Det er viktig å innse at Israel og kirken er distinkte fordi hvis dette er misforstått, vil Skriften bli misforstått. Spesielt utsatt for feiltolkning er passasjer som omhandler løfter til Israel (både oppfylte og urealiserte). Slike lover bør ikke brukes til kirken. Husk at konteksten av passasjen avgjør hvem den er rettet mot, og vil peke på de mest riktige tolkningen.

Med disse konseptene i tankene, kan vi se på ulike skriftsteder som produserer den premillennielle visningen. 1. Mosebok 12:1-3: "Herren hadde sagt til Abram, "Forlat landet ditt, ditt folk og din fars hus og gå til det landet jeg vil vise deg. Jeg vil gjøre deg til en stor nasjon, og jeg vil velsigne deg, og jeg vil gjøre ditt navn stort, og du vil bli en velsignelse. Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, og den som forbanner deg vil jeg forbanne, og alle folk på jorden bli velsignet gjennom deg ".

Gud lover Abraham tre ting her: Abraham ville ha mange etterkommere, denne nasjonen ville eie og okkupere et land, og en universell velsignelse vil komme til hele menneskeheten ut av Abrahams linje (jødene). I 1. Mosebok 15:9-17, bekrefter Gud sin pakt med Abraham. Forresten dette er gjort, Gud tar eneansvar for pakten på seg. Det vil si, det var ingenting Abraham kunne gjøre eller unnlate å gjøre som ville frata pakten Gud gjorde. Også i denne passasjen, er grensene satt for landet som jødene til slutt vil okkupere. For en detaljert liste over grensene, se 5. Mosebok 34. Andre skriftsteder som omhandler løftet om landet er 5. Mosebok 30:3-5 og Esekiel 20:42-44.

I 2. Samuel 7:10-17, ser vi løftet laget av Gud til kong David. Her lover Gud David at han vil ha etterkommere, og ut av dem etterkommere vil Gud etablere en evig rike. Dette henviser til regelen om Kristus i løpet av årtusenet og for alltid. Det er viktig å huske på at dette løftet må oppfylles bokstavelig, og har ennå ikke funnet sted. Noen ville tro at Salomos regel var den bokstavelige oppfyllelsen av denne profetien, men det er et problem med det. Territoriet over hvilket Salomo hersket er ikke holdt av Israel i dag, og Salomo hersker heller ikke over Israel i dag. Husk at Gud lovet Abraham at hans etterkommere skulle eie et land for alltid. Også, sier 2. Samuel 7 at Gud ville etablere en konge som ville styre for evigheten. Salomo kunne ikke være en oppfyllelse av løftet til David. Derfor er dette et løfte som ennå ikke er oppfylt.

Nå, med alt dette i bakhodet, undersøk hva som er registrert i Johannes åpenbaring 20:1-7. De tusen årene som er gjentatte ganger nevnt i dette avsnittet tilsvarer Kristi bokstavelige 1000-års regjeringstid på jorden. Husk at løftet til David om en regel måtte være oppfylt bokstavelig, og har ennå ikke funnet sted. Premillennialisme ser denne passasjen som beskriver den fremtidige oppfyllelsen av dette løftet med Kristus på tronen. Gud gjorde ubetinget pakter med både Abraham og David. Ingen av disse paktene har vært helt eller permanent oppfylt. Et bokstavelig, fysisk herredømme ved Kristus er den eneste måten paktene kan oppfylles som Gud lovet de ville.

Bruk av en bokstavelig metode for tolkning til Skriften resulterer i biter i puslespillet som kommer sammen. Alle de gammeltestamentlige profetier om Jesu første komme ble oppfylt bokstavelig. Derfor bør vi forvente at profetiene om hans gjenkomst skal oppfylles bokstavelig også. Premillennialismen er det eneste systemet som er enig med den bokstavelige tolkningen av Guds pakter og profeti om endetiden.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er premillennialisme? Bør vi tolke Skriften bokstavelig?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries