Hva er den rette religionen for meg?




Spørsmål: "Hva er den rette religionen for meg?"

Svar:
Fastfood- restauranter frister oss med å tilby mat akkurat slik vi vil ha den. Noen kaffebarer selger over et hundre ulike smaker og variasjoner av kaffe. Til og med når vi kjøper hus og biler kan vi se etter alle de mulighetene og karakteristikkene vi ønsker oss. Vi bor ikke lenger i bare en sjokolade-, vanilje- og jordbærverden. Valg er kongebra! Du kan finne nesten alt hva du trenger eller behager.

Så hva med en religion som er akkurat rett for deg? Hva med en religion som er skyldfri, har ingen krav og ingen irriterende ”gjør” og ”ikke gjør”? Akkurat slik jeg har beskrevet det finnes der ute. Men er en religion noe som kan velges på samme måte som man velger favorittis?

Det er mange stemmer som higer etter vår oppmerksomhet. Så hvorfor skulle man velge Jesus framfor for eksempel Muhammed eller Confucius, Budda eller Charles Taze Russel eller Joseph Smith? Når alt kommer til alt fører ikke alle veier til himmelen? Er ikke alle religioner i bunn og grunn det samme? Sannheten er at ikke alle religioner fører til himmelen, på samme måte som at heller ikke alle veier fører til Rom.

Jesus alene taler med Guds autoritet fordi Jesus alene overvant døden. Muhammed, Confucius og andre har råtnet i gravene sine til denne dag. Jesus gikk ved egen kraft bort fra graven tre dager etter sin død på et grusomt romersk kors. Alle med makt over døden fortjener vår oppmerksomhet. Alle med makt over døden fortjener å bli hørt.

Bevisene som støtter Jesu oppstandelse er overveldende. Først, det var over fem hundre øyenvitner til den oppstandne Kristus! Det er mange øyenvitner. Fem hundre stemmer kan ikke ignoreres. Og så den tomme graven; Jesu fiender kunne enkelt ha stoppet all prat om oppstandelsen ved å vise fram hans døde kropp, men det fantes ingen død kropp de kunne vise fram! Graven var tom! Kunne disiplene ha stjålet Jesu kropp? Usannsynlig. For å forhindre et slik tilfelle, ble Jesu grav strengt bevoktet av væpna soldater. Tatt i betraktning at disiplene fløy hals over hode da Jesus ble arrestert og korsfestet, er det lite tenkelig at de skremte fiskerne ville tatt opp kampen mot profesjonelle soldater. Det klare faktum er at Jesu oppstandelse ikke kan bortforklares!

Igjen, finnes det noen som har makt over døden, fortjener de å bli hørt. Jesus beviste sin makt over døden, derfor må vi høre på hva han har å si. Jesus påberoper seg å være den eneste veien til frelse (Joh 14:6). Han er ikke en vei; han er ikke én av mange veier, men Jesus er veien.

Jesus er den rette ”religionen” dersom du leter etter tilgivelse (Apg 10:43). Jesus er den rette ”religionen” dersom du leter etter et meningsfylt fellesskap med Gud (Joh 10:10). Jesus er den rette ”religionen” dersom du leter etter et evig hjem i himmelen (Joh 3:16). Stol på Jesus Kristus som din frelser – du vil ikke komme til å angre! Stol på ham for tilgivelse for syndene dine – du vil ikke bli skuffet.

Dersom du ønsker et ”rett forhold” til Gud, her er et eksempel på en bønn du kan be. Men husk, å si denne eller noen annen bønn vil ikke frelse deg. Det er bare ved å stole på Kristus at du kan bli frelst fra synd. Denne bønnen er enkelt sagt en måte å uttrykke din tro på Gud og takke ham for frelsen han gir. ”Gud, jeg vet jeg har syndet mot deg og fortjener straff. Men Kristus Jesus tok straffen jeg fortjener slik at jeg ved å tro på ham kan få tilgivelse. Jeg snur meg bort fra min synd og stoler på at frelsen finnes bare hos deg. Takk for din herlige nåde og tilgivelse – og det evige liv i gave! Amen!”

Har du tatt en beslutning om å bli kristen på bakgrunn av det du leste her? Dersom ja, klikk gjerne på knappen nedenfor: ”Jeg har tatt imot Jesus i dag”


Returner til den norske hjemmesiden

Hva er den rette religionen for meg?