settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om skapelse vs. evolusjon?

Svar


Hensikten med dette svaret er ikke å presentere et vitenskapelig argument i debatten om skapelsen vs. evolusjonen. For vitenskapelige argumenter for eller mot evolusjon så anbefaler vi svarene i skapelsen og eventuelt å oppsøke et institutt som forsker kring dette. Formålet med denne artikkelen er å forklare hvorfor, ifølge Bibelen, denne debatten i det hele tatt eksisterer. Romerne 1:25 sier: "De byttet ut Guds sannhet med en løgn, og æret og dyrket det som var skapt istedenfor Skaperen, som er evig priset. Amen. "

En nøkkelfaktor i debatten er at flertallet av de forskere som tror på evolusjonen også er ateister eller agnostikere. Det er noen som holder til noen form for teistisk evolusjon og andre som tar en deistisk syn på Gud (Gud eksisterer, men er ikke involvert i verden, og alt går sin naturlige gang). Det er noen som genuint og ærlig studerer data og kommer fram til den konklusjon at evolusjonen passer med dataene. Men disse representerer en ubetydelig andel av forskerne som talsmann for evolusjon. De aller fleste evolusjonære forskerne mener at livet har utviklet seg helt uten innblanding av et høyere vesen. Evolusjon er per definisjon en naturalistisk vitenskap.

For at ateisme skal være sant så må det være en alternativ forklaring - annet enn at det var en Skaper - som lå bak det faktum at universet og livet oppsto. Selv om Charles Darwin i bunn og grunn ligger bak denne troen så var han den første til å utvikle en plausibel modell for prosessen av evolusjon; det naturlige utvalget. Darwin identifiserte seg selv som kristen en gang for lenge siden, men som et resultat av noen tragedier som fant sted i hans liv så valgte han senere å gi avkall på den kristne troen og Guds eksistens. Evolusjonen ble oppfunnet av en ateist. Darwins mål var ikke å motbevise Guds eksistens, men det er et av sluttresultatene av teorien om evolusjon. Evolusjon er et redskap for ateisme. Evolusjonære forskere ville mest sannsynlig ikke innrømme at deres mål er å gi en alternativ forklaring på livets opprinnelse, og dermed gi et grunnlag for ateisme, men ifølge Bibelen så er det nettopp derfor evolusjonsteorien eksisterer.

Bibelen forteller oss: "Dåren sier i sitt hjerte: 'Det er ingen Gud" (Salme 14:1, 53:1). Bibelen forkynner også at folk ikke har noen grunn til å ikke tro på en Gud som skaper. "For siden verdens skapelse av Guds usynlige egenskaper - Hans evige kraft og guddommelige natur - har vært tydelig sett, bli forstått fra det som har blitt gjort, slik at menneskene er uten unnskyldning" (Romerne 1:20). Ifølge Bibelen så er alle de som benekter eksistensen av Gud en tosk. Hvorfor er det da så mange mennesker, inkludert noen kristne som er villige til å akseptere at evolusjonære forskere er objektive tolkere av vitenskapelige data? Ifølge Bibelen så er de alle dårer! Dårskap innebærer ikke en mangel på intelligens. De fleste evolusjonære forskere er strålende intellektuelle mennesker. Dårskap indikerer en manglende evne til å anvende kunnskap. Salomos ordspråk 1:7 forteller oss: "Å frykte Herren er begynnelsen til kunnskap, men dårer forakter visdom og disiplin."

Evolusjonære forskere gjør narr av opprettelse og/eller intelligent design som er uvitenskapelig og ikke er en verdig vitenskapelig undersøkelse. For at noe skal kunne betraktes som en ”vitenskap” så hevder de at det må kunne bli observert og kunne testes; det må være ”naturalistisk”. Skapelse er per definisjon Gud og det overnaturlige kan ikke observeres eller testes (det er altså ”overnaturlig”) og derfor kan ikke Gud anses å være en vitenskap. Selvfølgelig kan verken evolusjonen observeres eller testes, men det ser ikke ut til å være et problem med evolusjonister. Som et resultat er alle data filtrert gjennom forutinntatte, forutsatte og pre-aksepterte teorier om evolusjon, uten at alternative forklaringer blir vurdert i det hele tatt.

Imidlertid kan opprinnelsen av universet og livets opprinnelse ikke bli testet eller observert. Både skapelsen og evolusjonen er systemer basert på tro i forhold til opprinnelsen. Det kan heller ikke testes fordi vi ikke kan gå tilbake milliarder (eller tusenvis) av år for å observere opprinnelsen av universet eller livet i universet. Evolusjonære forskere avviser verdiskapning på grunnlag som på en logisk måte ville tvinge dem til og også avvise evolusjonen som en vitenskapelig forklaring på opprinnelsen. Evolusjon, i hvert fall med hensyn til opprinnelse, passer ikke sammen med definisjonen av "vitenskap" noe mer enn skapelsen gjør. Evolusjon er visstnok den eneste forklaringen på opprinnelse som kan testes, og derfor er det den eneste teorien om opprinnelse som kan anses å være vitenskapelig. Forskerne som fremmer denne teorien vil ikke engang vurdere noen andre teorier.

Dersom dette stemmer så er det vi som er ansvarlige for en Skaper. Evolusjon er et redskap for ateisme. Evolusjon gir ateister et grunnlag for å forklare hvordan vi eksisterer uten hjelp fra vår skaper Gud. Evolusjon benekter behovet for en Gud å være involvert i universet. Evolusjon er "skapelsesteorien" for ateisme. Ifølge Bibelen så er valget klart. Vi kan tro ordene fra vår allmektige og allvitende Gud, eller så kan vi velge å på dårenes ”vitenskapelige” forklaringer.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om skapelse vs. evolusjon?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries