settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om søksmål/saksøkninger?

Svar


Apostelen Paulus instruerte korintiske troende å ikke gå til rettssak mot hverandre (1. Korinterne 6:1-8). For kristne å ikke tilgi hverandre og avstemme sine egne forskjeller er å vise åndelig nederlag. Hvorfor ville noen ønske å bli en kristen hvis kristne har like mange problemer og er like ute av stand til å løse dem? Men det er noen tilfeller hvor søksmål er den eneste riktige veien å gå. Hvis det bibelske mønsteret for forsoning har blitt fulgt (Matteus 18:15-17) og den fornærmende part fortsatt gjør feil, så kan det i noen tilfeller være berettiget å saksøke. Dette bør bare gjøres etter mye bønn for visdom (James 1:5) og konsultasjon med sin åndelige leder.

Hele konteksten av 1. Korinterne 6:1-6 omhandler tvister i kirken, men Paul refererer til rettssystemet når han snakker om dommer som har med dette livet å gjøre. Paul mener at rettssystemet eksisterer for saker som er utenfor kirken. Kirkeproblemer bør ikke tas til rettssystemet, men bør bli dømt i kirken.

Apostlenes gjerninger, kapitlene 21-22 snakker om at Paul ble arrestert og feilaktig anklaget for en forbrytelse han ikke hadde begått. Romerne arresterte han og "kommandanten” brakte Paul inne og beordret han til å bli pisket med pisker for å få han til å bekjenne hans forbrytelse. Han ønsket å finne ut hvorfor alle var blitt så rasende. Mens de bandt Paulus ned for å piske han, sa Paulus til offiseren som sto der, 'Er det lovlig for deg å piske en romersk borger som ikke engang har vært prøvd? "Paulus brukte den romerske loven og sitt statsborgerskap for å beskytte seg selv. Det er ingenting galt med å bruke rettssystemet så lenge det er gjort med rett motiv og et rent hjerte.

Paulus sier videre, "Egentlig, så er det allerede et nederlag for deg siden dere har rettssaker med hverandre. Hvorfor ikke heller være forurettet? Hvorfor ikke heller bli svindlet? "(1. Korinterne 6:7). Saken Paul er opptatt av her er vitnesbyrdet av troende. Det ville være langt bedre for oss å bli tatt nytte av, eller misbrukt, enn det ville være for oss å presse en person enda lenger bort fra Kristus ved å ta han/henne til retten. Hva er viktigst – en juridisk kamp eller kampen for en persons evige sjel?

Så, bør kristne saksøke hverandre når det gjelder problemer i kirken? Absolutt ikke! Men hvis det rører rettslige temaer? Hvis det på noen måte kan unngås, så nei. Skal kristne møte ikke-kristne i retten når det gjelder sivile og rettsige problemer? Igjen, ikke hvis det kan unngås. Men i noen tilfeller, som beskyttelse av våre egne rettigheter (som i eksempelet med apostelen Paulus) kan det være det eneste riktige å gjøre.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om søksmål/saksøkninger?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries