settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on Isä meidän -rukous ja pitäisikö meidän käyttää sitä?

Vastaus


Herra Jeesus opetti Isä meidän -rukouksen opetuslapsilleen Matt.6:9-13:ssa and Luuk. 11:2-4:ssä. Matt. 6:9-13 kuuluu, "Rukoilkaa te siis näin: " -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme; Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta..." Monet ovat ymmärtäneet Isä meidän -rukouksen väärin kuvitellessaan, että meidän kuuluu toistaa se sana sanalta. Joidenkin mielestä Isä meidän -rukous on kuin taianomainen kaava, niin kuin sanoilla itsessään olisi erikoinen voima tai vaikutus Jumalaan.

Raamattu opettaa toisin. Jumala on kiinnostuneempi sydämestämme rukoillessamme kuin sanoistamme. "Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja" (Matt. 6:6-7). Rukoillessamme meidän on avattava sydämemme Jumalalle (Fil. 4:6-7), sen sijaan että toistamme ulkoa opittuja sanoja.

Isä meidän -rukous pitäisi ymmärtää esimerkki- tai mallirukouksena. Siinä meille annetaan rukouksen keskeiset ainekset. Ne koostuvat seuraavista osista. "Isä meidän, joka olet taivaissa" opettaa, kenelle meidän pitää rukoilla - Isää. "Pyhitetty olkoon sinun nimesi" kehottaa meitä palvomaan Jumalaa ja ylistämään häntä. Ilmaisu "tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa" muistuttaa meitä rukoilemaan Jumalan suunnitelmien toteutumisen puolesta omassa elämässämme ja maailmassa, eikä omien suunnitelmiemme puolesta. Meidän on rukoileman, että Jumalan tahto toteutuu, eivätkä omat mielihalumme. Meitä rohkaistaan pyytämään Jumalalta tarpeitamme sanoilla "anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme". "Anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme" muistuttaa meitä tunnustamaan syntimme Jumalalle ja myös antamaan anteeksi muille niin kuin Jumala on antanut meille anteeksi. Isä meidän -rukouksen päätös "äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta" on pyyntö synnin voittamiseksi ja suojelun saamiseksi Saatanan hyökkäyksiä vastaan.

Niinpä uudemman kerran toteamme, että Isä meidän -rukousta ei ole tarkoitus opetella ulkoa ja toistaa takaisin Jumalalle. Tämä rukous on esimerkki siitä, kuinka meidän pitäisi rukoilla. Onko Isä meidän -rukouksen ulkoa muistamisessa mitään pahaa? Eipä tietenkään! Onko Isä meidän -rukouksen käyttämisessä rukouksissamme Jumalalle mitään pahaa? Ei ole, jos sydämesi on rukouksessa mukana ja todella tarkoitat sanoillasi mitä sanot. Muista, että rukoillessasi Jumala on paljon kiinnostuneempi siitä, että sanomasi tulee sydämestäsi, kuin mitä yksittäisiä sanoja sinä käytät. Fil. 4:6-7 julistaa, "Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa."

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on Isä meidän -rukous ja pitäisikö meidän käyttää sitä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries