settings icon
share icon
Kysymys

Ristiinnaulittiinko Jeesus perjantaina? Jos näin tapahtui, kuinka hän oli haudassa kolmen päivän ajan, jos hän nousi kuolleista sunnuntaina?

Vastaus


Raamattu ei kerro tarkasti minä viikon päivänä Jeesus ristiinnaulittiin. Kaksi yleisintä mielipidettä ovat perjantai ja keskiviikko. Jotkut yhdistävät perjantai- ja keskiviikkopäivien argumentit ja heidän mielestään torstai on oikea ristiinnaulitsemispäivä.

Jeesus sanoi Matt. 12:40: "Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä." Perjantaipäivän ristiinnaulitsemista puoltavien mielestä voidaan osoittaa, että hänen haudassaoloaikansa voidaan tulkita kolmeksi päiväksi. Ensimmäisen vuosisadan juutalaisten mukaan päivän osakin tulkittiin kokonaiseksi päiväksi. Koska Jeesus oli haudassa osan perjantaita, koko lauantain ja osan sunnuntaita, hänen tulkittiin olleen haudassa kolmen päivän ajan. Perjantaita tukevan mielipiteen pääargumentti löytyy Mark. 15:24, jossa Jeesuksen sanotaan ristiinnaulitun "sapatin aattona". Jos kyseessä oli viikoittainen sapatti eli lauantai, seuraa siitä ristiinnaulitseminen perjantaina. Toinen peruste perjantaipäivän ristiinnaulitsemiselle löytyy jakeista Matteus 16:21 ja Luukas 9:22, joissa opetetaan, että Jeesus nousisi kuolleista kolmantena päivänä. Näin ollen hänen ei tarvinnut olla haudassa kolmea täyttä päivää ja yötä. Vaikkakin jotkut raamatunkäännökset käyttävät ilmaisua "kolmantena päivänä", niin kaikki käännökset eivät näin tee. Kaikki eivät ole yhtä mieltä siitä, että "kolmantena päivänä" on paras mahdollinen käännös näissä jakeissa. Markus 8:31 sanoo Jeesuksen nousevan kuolleista "kolmen päivän kuluttua".

Torstaipäivää puolustavat vievät perjantaipäivän argumentit pidemmälle ja väittävät liian monien tapahtumien (joidenkin mielestä jopa kahdenkymmenen) tapahtuneen Kristuksen hautaamisen ja sunnuntaiaamun välillä, jotta ne olisivat voineet mahtua perjantai-illan ja sunnuntaiaamun väliseen ajanjaksoon. Torstaipäivää suosivien mielestä tämä on suuri ongelma, koska ainoa ehjä päivä perjantain ja sunnuntain välillä oli lauantai, juutalaisten sapatti. Ylimääräinen päivä tai kaksi poistaisi tämän ongelman. Torstain kannattajat perustelevat mielipidettään seuraavasti: otaksutaan, että et ole nähnyt ystävääsi sitten maanantai-illan. Kun näet hänet seuraavan kerran torstaiaamuna sanot hänelle, "En ole nähnyt sinua kolmeen päivään", vaikka kirjaimellisesti siitä on kulunut vain 60 tuntia (2,5 päivää). Jos Jeesus ristiinnaulittiin torstaina, tämän havaintoesimerkin valossa ymmärrät, kuinka sitä pidettiin kolmena päivänä.

Keskiviikkopäivän kannattajien mielestä kyseisellä viikolla oli kaksi sapattipäivää. Ensimmäisen sapatin iltana Jeesus ristiinnaulittiin, Mark. 15:42; Luuk. 23:52-54. Sen jälkeisenä päivänä naiset ostivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, Mark. 16:1. Keskiviikkopäivän kannattajien mukaan tämä ensimmäinen sapatti oli pääsiäinen. Lue 3. Moos. 16:29-31, 23:24-32, 39, joiden mukaan suuret pyhäpäivät eivät välttämättä ole viikon seitsemäntenä päivänä ja kuitenkin niistä käytetään sapatti-sanaa. Tuon viikon toinen sapatti oli normaali viikoittainen sapatti. Huomaa Luuk. 23:56 kuinka naiset ostettuaan tuoksuvia öljyjä ja voiteita ensimmäisen sapatin jälkeen palasivat ja valmistivat ne. Sen jälkeen he viettivät sapatin levossa lain käskyn mukaan. Tämän argumentin mukaan he eivät olisi voineet ostaa öljyjä ja voiteita sapatin jälkeen ja kuitenkin valmistaa ne ennen sapattia, paitsi jos kyseisellä viikolla oli kaksi sapattia. Kahden sapatin näkemyksen mukaan, jos Kristus ristiinnaulittiin torstaina, olisi suuri pääsiäissapatti alkanut torstaina auringonlaskun aikaan ja päättynyt perjantaina auringonlaskuun, josta alkoi viikoittainen sapatti eli lauantai. Öljyjen ja voiteiden ostaminen ensimmäisen sapatin, pääsiäisen, jälkeen olisi merkinnyt niiden ostamista lauantaina ja sapatin rikkomista.

Niinpä keskiviikkoteorian mielestä ainoa mahdollinen selitys, joka ei ole vastoin raamatullista kertomusta naisista ja heidän ostoksistaan ja joka samalla tulkitsee Matt. 12:40 kirjaimellisesti on se, että Kristus ristiinnaulittiin keskiviikkona. Erikoinen pyhäpäivä, pääsiäinen, jota pidettiin sapattina oli torstaina. Naiset ostivat öljyt ja voiteet sen jälkeen perjantaina ja palasivat ja valmistivat ne samana päivänä. He lepäsivät lauantain, joka oli viikoittainen sapatti. Sitten he toivat öljyt ja voiteet haudalle aikaisin sunnuntaina. Jeesus haudattiin auringonlaskun aikaan keskiviikkona, josta alkoi juutalaisten kalenterin mukaan torstaipäivä. Juutalaisten kalenterin mukaan laskien saamme: torstaiyö (ensimmäinen yö), torstaipäivä (ensimmäinen päivä), perjantaiyö (toinen yö), perjantaipäivä (toinen päivä), lauantaiyö (kolmas yö), lauantaipäivä (kolmas päivä). Emme tiedä tarkalleen, milloin hän nousi kuolleista. Tiedämme kuitenkin, että se tapahtui ennen auringonnousua sunnuntaina, sillä Joh. 20:1 mukaan Madgalan Maria tuli jo "aamuhämärissä" haudalle.

Yksi mahdollinen ongelma keskiviikkopäivän näkemyksessä on, että Emmauksen tiellä Jeesuksen kanssa kulkeneet opetuslapset tekivät niin "samana päivänä" ylösnousemuksen kanssa, Luuk. 24:13. He kertoivat hänelle Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta (Luuk. 24:21) sanoen, että "tänään on jo kolmas päivä siitä kun se tapahtui" (24:22). Keskiviikosta sunnuntaihin on neljä päivää. Yksi mahdollinen selitys on, että he saattoivat laskea keskiviikkoillasta, jolloin Jeesus haudattiin ja joka aloittaa juutalaisten torstain. Torstaista sunnuntaihin on kolme päivää.

Loppujen lopuksi ei ole lainkaan tärkeää tietää, minä viikonpäivänä Kristus ristiinnaulittiin. Jos se olisi hyvin tärkeää, silloin Jumalan Sana olisi selvästi kertonut meille päivän ja ajankohdan. Tärkeintä on, että hän kuoli ja nousi fyysisesti kuolleista. Aivan yhtä tärkeää on se syy, miksi hän kuoli: hän kärsi rangaistuksen syntisten tähden. Joh. 3:16 ja 3:36 molemmat julistavat, että laittamalla luottamuksesi häneen saat iankaikkisen elämän! Näin on huolimatta siitä, ristiinnaulittiinko hänet keskiviikkona, torstaina vai perjantaina.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Ristiinnaulittiinko Jeesus perjantaina? Jos näin tapahtui, kuinka hän oli haudassa kolmen päivän ajan, jos hän nousi kuolleista sunnuntaina?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries