settings icon
share icon
Kysymys

Vastaako Jumala uskottoman rukouksiin?

Vastaus


Joh. 9:31 mukaan, "Kaikkihan me tiedämme, että Jumala ei kuuntele syntisiä, mutta sellaista hän kuulee, joka kunnioittaa häntä ja elää hänen tahtonsa mukaisesti." On myös sanottu, että "ainoa rukous, jonka Jumala kuulee syntiseltä, on pelastuksen rukous". Tästä johtuen jotkut uskovat, että Jumala ei kuule tai vastaa uskottomien rukouksiin. Huomioiden asiayhteyden, Joh. 9:31 puhutaan siitä, että Jumala ei suorita ihmeitä uskottoman välityksellä. 1. Joh. 5:14-15 mukaan Jumala vastaa rukouksiin sen perusteella, perustuvatko ne hänen tahtoonsa. Tämä periaate, kenties, pätee uskottomiin. Jos uskoton rukouksessaan pyytää Jumalalta jotakin, joka on hänen tahtonsa mukainen, mikään ei estä Jumalaa vastaamasta sellaiseen rukoukseen - tahtonsa mukaisesti.

Jotkut raamatunkohdat kuvailevat, kuinka Jumala kuulee ja vastaa uskottomien rukouksiin. Suurimmassa osassa tapauksista, rukous oli osa tapahtumaa. Yhdessä tai kahdessa tapauksessa, Jumala vastasi sydämen huutoon (meille ei kerrota tarkemmin, oliko huuto osoitettu Jumalalle). Joissakin tapauksissa rukous yhdistyi katumukseen. Mutta toisissa tapauksissa, rukouksen aiheena oli yksinkertaisesti jonkin päivittäisen tarpeen täyttämin tai siunauksen saaminen ja Jumala vastasi joko säälistä, henkilön aidon etsimisen tai uskon vuoksi. Seuraavassa on muutamia esimerkkejä uskottomien rukouksista:

Niniven asukkaat rukoilivat kaupungin säilyttämisen puolesta (Joonah 3:5-10). Jumala vastasi tähän rukoukseen eikä tuhonnut Niniven kaupunkia kuten oli uhannut.

Haagar pyysi Jumalaa suojelemaan poikaansa Ishmaelia (1. Moos. 21:14-19). Jumala ei ainoastaan suojellut Ismaelia, mutta siunasi häntä suuresti.

1. Kun. 21:17-29 Ahab paastoaa ja suree Eliaksen profetiaa koskien jälkeläisiään. Jumala vastasi olemalla tuomatta onnettomuutta Ahabin elinaikana.

Tyron alueelta kotoisin oleva foinikialainen nainen rukoili, että Jeesus vapauttaisi hänen tyttärensä saastaisesta hengestä (Mark. 7:24-30). Jeesus ajoi riivaajahengen ulos naisen tyttärestä.

Roomalainen sadanpäämies nimelta Kornelius Apostolien tekojen luvussa 10 pyysi Pietaria tulemaan luokseen, johon Pietari suostui tietäessään Korneliuksen olevan oikeamielisen miehen. Ap.t. 10:2 kertoo meille Korneliuksen rukoilleen alati Jumalaa.

Jumala on antanut lupauksia, jotka koskevat kaikkia (yhtälailla pelastuneita kuin uskottomiakin), kuten esimerkiksi Jer. 29:13: "Te etsitte minua, ja te löydätte minut! Koko sydämestänne te minua etsitte." Tämä oli asianlaita Korneliuksen suhteen Ap.t. 10:1-6. Mutta monet lupaukset, asiasisällön mukaan tulkittuina, pätevät ainoastaan kristittyihin, Koska kristityt ovat vastaanottaneet Jeesuksen pelastajanaan, heitä kehotetaan tulemaan armoistuimen luo rohkeasti tarpeen hetkellä (Hepr. 4:14-16). Meitä kehotetaan, että pyytäessämme mitä tahansa Jumalan tahdon mukaisesti, hän kuulee meitä ja antaa meille pyytämämme (1. Joh. 5:14-15). Näiden lisäksi on monia muita kristittyjen rukouksia koskevia lupauksia (Matt. 21:22; joh. 14:13; 15:7). Meidän on siis todettava, että tietyissä tilanteissa Jumala ei vastaa uskottomien rukouksiin. Samanaikaisesti hän voi kuitenkin armossaan ja säälissään puuttua uskottomien elämään vastaamalla heidän rukouksiinsa.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Vastaako Jumala uskottoman rukouksiin?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries