settings icon
share icon
Kysymys

Puhuuko Jumala meille vielä nykyäänkin?

Vastaus


Raamatun mukaan Jumala puhui usein ääneen ihmisten kanssa (2. Moos. 3:14; Joos. 1:1; Tuom. 6:18; 1 Sam. 3:11; 2 Sam. 2:1; Job 40:1; Jesaja 7:3; Jer. 1:7; Ap. t. 8:26; 9:15 – nämä ovat vain muutamia esimerkkejä). Ei ole mitään Raamatullista syytä, miksi Jumala ei pystyisi tai voisi puhua jollekulle ääneen nykyisinkin. Raamatussa on satoja kohtia, joissa Jumalan kerrotaan puhuneen. Meidän on muistettava, että ne tapahtuivat yli 4,000 vuoden aikana. Jumalan ääneen puhuminen on poikkeustapaus, eikä suinkaan normaali ilmiö. Jopa silloin, kun Raamatussa kerrotaan Jumalan puhuneen, ei ole aina selvää puhuiko hän kuuluvalla äänellä, sisäisellä äänellä vai mielikuvaa hyödyntäen.

Jumala puhuu ihmisille nykyaikana. Ensinnä, Jumala puhuu meille Sanansa kautta (2. Tim. 3:16-17). Jesaja 55:11 kertoo meille, "niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän." Raamattuun on taltioitu Jumalan sanat, kaikki mitä meidän tarvitsee tietää pelastuaksemme ja elääksemme kristillistä elämää. 2. Piet.1:3 sanoo, “Hänen jumalallinen voimansa on antanut meille lahjaksi kaiken, mikä kuuluu tosi elämään ja jumalanpelkoon. Olemmehan päässeet tuntemaan hänet, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja voimallaan.”

Toiseksi, Jumala puhuu mielikuvien, tapahtumien ja ajatusten kautta. Jumala auttaa meitä erottamaan oikean väärästä omantuntomme kautta (1. Tim. 1:5; 1. Piet. 3:16). Jumala yrittää saada meidät ajattelemaan itsensä tavoin (Room. 12:2). Jumala sallii elämämme tapahtumien ohjata meitä, muuttaa meitä ja auttaa meitä kasvamaan hengellisesti (Jaak. 1:2-5; Hebr. 12:5-11). 1. Piet. 1:6-7 muistuttaa meitä, “Siksi te riemuitsette, vaikka nyt jouduttekin jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa. Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.”

Lopuksi, Jumala saattaa joskus puhua kuuluvalla äänellä ihmisille. Tätä tuskin tapahtuu niin usein kuin väitetään. Jopa Raamatussa Jumalan ääneen puhuminen oli poikkeus eikä suinkaan tavanomaista. Jos joku väittää Jumalan puhuneen hänelle, vertaa sitä aina Raamatun sanomaan. Jos Jumala puhuisi nykyaikana, hänen sanansa olisivat täydellisessä sopusoinnussa Raamatun sanoman kanssa (2. Tim. 3:16-17). Jumala ei anna ristiriitaisia viestejä.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Puhuuko Jumala meille vielä nykyäänkin?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries