settings icon
share icon
Kysymys

Mitkä ovat Raamatun kadonneet kirjat?

Vastaus


Ei ole mitään "kadonneita" Raamatun kirjoja tai siitä poistettuja kirjoja. On monia tarinoita ja kuulopuheita koskien Raamatun kadonneita kirjoja, mutta niissä ei ole totuuden häivääkään. Jokainen Jumalan Raamattuun tarkoittama ja innoittama kirja kuuluu siihen. Samoihin aikoihin Raamatun kirjojen kanssa kirjoitettiin satoja muita hengellisiä kirjoitelmia. Jotkut näistä kirjoituksista kertovat todellisista tapahtumista, kuten esimerkiksi makkabealaisten kirjat. Jotkut sisältävät hyviä hengellisiä opetuksia, kuten esimerkiksi Viisauden kirja. Jumala ei kuitenkaan valvonut tai innoittanut näiden teosten kirjoittamista. Jos luemme mitään näistä kirjoista, esim. Apokryfaa, meidän on suhtauduttava niihin kuten historiallisiin kirjoihin ja pidettävä niitä epätäydellisinä, toisin kuin Jumalan virheetöntä Sanaa (2. Tim. 3:16-17).

Esimerkiksi kolmannella ja neljännellä vuosisadalla Tuomaan kirjoittamaksi väitetty Tuomaan evankeliumi on väärennös. Tuomas ei kirjoittanut sitä. Varhaiset kirkkoisät hylkäsivät melkein yksimielisesti Tuomaan evankeliumin vääräoppisena. Siinä on useita vääriä ja harhaoppisia asioita, joita Jeesuksen väitetään sanoneen tai tehneen. Mikään (tai hyvin vähän) siinä ei ole totta. Barnabaan epistolaa ei kirjoittanut Raamatun Barnabas vaan joku petkuttaja. Sama loppupäätös koskee Filippuksen evankeliumia ja Pietarin ilmestystä, jne.

On vain yksi Jumala. Raamatulla on vain yksi luoja. Kyseessä on yksi kirja. Siinä on yksi pelastussuunnitelma, joka on kuvailtu alusta loppuun saakka. Raamattu on Jumalan kertomus ennaltamääräämisestä kirkastumiseen, kuinka Jumala lunastaa valitsemansa omaksi kunniakseen. Kun Jumalan pelastussuunnitelma purkautuu Raamatussa, tietyt aiheet toistuvat alati ja ne korostavat Jumalan ominaisuuksia, synnin ja tottelemattomuuden ansaitsemaa tuomiota, uskon ja tottelevaisuuden tuomia siunauksia, Jumalan uhria, tulevaa valtakuntaa ja sen kirkkautta. Jumalan tarkoitusperänä on, että me tiedämme ja ymmärrämme nämä viisi aihetta, koska elämämme ja iankaikkinen kohtalomme riippuu niistä. Näin ollen on täysin käsittämätöntä, että Jumala sallisi minkään elintärkeän tiedon katoamisen. Raamattu on täydellinen, jotta me sen avulla voimme "olla täydellisiä ja kaikkeen hyvään kykeneviä" (2. Tim. 3:16-17).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitkä ovat Raamatun kadonneet kirjat?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries